Weer terug naar school

Aan doelen heeft Aafke geen gebrek: School en pianoles oppakken, verder met het normaliseren van het eetpatroon, leren om eigen verantwoordelijkheid te nemen m.b.t. het eten, verder werken aan haar zelfbeeld en de onderliggende problemen aanpakken waardoor de Eetstoornis is ontstaan.

Het doel ‘school’ komt in beeld, en Aafke gaat bijna na één jaar niet naar school te zijn geweest, weer 2 uur per week naar haar gewone school, om te wennen. De rest van de dagen verblijft ze in de kliniek, 200 km van haar vertrouwde omgeving.

De eerste dag op school verloopt fantastisch. De mentor is er zelfs ondersteboven van. Voor het begin van de eerste les vertelt de mentor aan Aafke dat het voor de klas ook best spannend is haar te ontmoeten, omdat de leerlingen niet goed weten wat ze wel en niet kunnen zeggen of vragen. Al bibberend vertelt Aafke haar verhaal en beantwoordt daarna verschillende vragen. Sommige leerlingen vragen zich af of ze wel kunnen eten in haar bijzijn. Aafke toont begrip voor de onzekerheid van haar klasgenoten en geeft rustig antwoord op alle vragen. Het bibberen stopt gelukkig na verloop van tijd. Een bijkomende moeilijkheid is dat ze de klas niet kent. Haar oorspronkelijke klas is over; en Aafke is officieel blijven zitten.

Aan het begin van de ziekte was ik erg bezorgd om de dagen die ze miste op school. “Wat als Aafke twee weken mist?” Uiteindelijk zijn het geen twee weken geworden, maar een vol jaar. En nu gaat ze twee uur per week naar haar oorspronkelijke school. Ook dat is iets waar ik aan wen. Wat ik merk is dat mijn prioriteiten gedurende het ziekteproces verschuiven. De hoop dat Aafke beter wordt, staat met stip op nummer één.

Omdat Aafke iets persoonlijks over zichzelf vertelt en zij de klas nog niet goed kent, geeft de mentor na Aafke’s verhaal alle leerlingen de gelegenheid iets over zichzelf te vertellen. Dat levert veel verhalen op waarbij leerlingen zich van een hele open, kwetsbare kant laten zien. Een aantal leerlingen moet huilen tijdens het vertellen van hun eigen verhaal. Voor Aafke, maar ook voor de leerlingen in haar klas is het een eyeopener om te ontdekken dat iedere jongere wel ergens mee zit. Wat mij betreft mogen ze daar in het onderwijs veel en veel meer aandacht aan besteden. Het lucht Aafke op om te ervaren dat zij niet de enige is die onzeker is in de klas. Het is mooi om te zien dat een ziekte jongeren bindt; het is tegelijkertijd jammer dat daar een ziekte voor nodig is.

Bron foto

Eén leerlinge geeft zelfs aan dat ze ook geprobeerd heeft te stoppen met eten; gelukkig heeft zij het niet vol kunnen houden. In de klas ontstaat er zelfs ruimte voor een grapje: “Eén anorexia leerling in de klas is wel genoeg:).” Ik ben ervan overtuigd dat humor werkt. Mensen hebben ook soms humor nodig om iets heel groots en naars een plekje te kunnen geven.

Direct na haar eerste les heeft Aafke les in een grote studieruimte waarin ze in een groepje zit. Ze beantwoordt nog meer vragen van haar groepsgenootjes. Zij lijkt het leuk te vinden in haar groepje. Ik hoop zo dat dit haar kan stimuleren om afscheid te nemen van haar Eetstoornis. Na afloop neemt de mentor Aafke apart. Aafke geeft aan dat ze het heel bijzonder vond. De mentor en wij zijn het helemaal met haar eens.

Volgende keer: Time out eetstoorniskliniek

Scarlet

Geschreven door Scarlet

Reacties

15 reacties op “Weer terug naar school”

  1. ‘Ik ben ervan overtuigd dat humor werkt. Mensen hebben ook soms humor nodig om iets heel groots en naars een plekje te kunnen geven.’

    Dat dus.

  2. Mooi zeg hoe het ging op school, toch een beetje ‘cope with reality’, waar ‘iedereen’ heel veel aan heeft gehad denk ik. (voor het leven) Heel knap gedaan zo, sterkte allen en Aafke succes op school en hopelijk helpt (hielp) het je, om je fijner te voelen!

  3. Dat gedeelte waarin Aafke’s klasgenoten iets over zichzelf vertelden deed me denken aan ‘Over de streep’. Ik hoop dat daar in dit nieuwe jaar weer een seizoen van wordt uitgezonden want dat was echt een heel goed programma.

  4. Het is heel goed dat Aafke haar verhaal in de klas heeft gedaan! En ik denk dat dit soort ‘lessen’ op school veel vaker moeten komen. Dan komen ook de verhalen van andere leerlingen naar boven. Het doet mij ook denken aan Over de streep. Ik vind sowieso dat er op scholen wat minder aan de echte leer dingen moet worden gedaan en meer moet worden gekeken naar de leerlingen zelf. Niet de cijfers zijn het belangrijkste, het gaat om de leerlingen niet om hun cijfers!

  5. Wow, echt heel bijzonder dat die andere leerlingen ook persoonlijke dingen vertelden. Dat heb ik iig nog nooit meegemaakt.

  6. wauw, super mooi om dit te lezen! Het zou inderdaad vaker in klassen moeten
    gebeuren.

  7. Goed zeg, weer naar de eigen school en zoveel begrip (kennelijk) van alle andere klasgenootjes!!!! Fijn om zo’n positieve blog te lezen over Aafke!!! 🙂

    En haar doelen inspireren me om mijn eigen doelen uit te werken, daarvoor extra dank!!! 🙂

  8. Mooi geschreven en ik ben het er helemaal mee eens dat zoiets wel verademend werkt in een klas… Dapper ook van Aafke..

  9. Wat goed van de mentor, en wat goed van Aafke. Ze mag trots op zichzelf en haar klasgenoten zijn. Net zoals haar klasgenoten op haar.

  10. Zonder humor is het niet te doen.

  11. Wat mooi om dit zo te lezen.. Diep van binnen vind ik het wel jammer dat het zo niet op onze school gedaan word. Elke klas zou eens ‘Over de streep” moeten spelen. !

  12. klinkt mooi (:

    @framboos, mee eens.

  13. Heel goed dat ze het heeft uitgelegd aan haar klasgenoten..
    Ga zo door Aafke!

  14. heel mooi stuk!
    respect voor Aafke en vader!!

  15. heel mooi verhaal. fijn dat ze daar kracht uit haalt. mooi om te lezen dat ze gesteund wordt door haar klas, en dat hun ook hun verhaal vertelden. Hoe oud is aafke als ik vragen mag?

    lieve groetjes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *