‘In Japan bestaan de woorden “Ik heb pijn” en “Ik ben verdrietig” niet. Ik kan mijn gevoelens niet met anderen delen. Hulp nodig hebben wordt gezien als falen, iets waar je je voor moet schamen.’
Hachiko is 25 jaar oud en één van de jonge vrouwen uit de steeds groter wordende groep Japanse mensen met Anorexia Nervosa. Haar verhaal is gepubliceerd in de Amerikaanse Marie Claire van deze maand, genaamd: The epidemic Japan refuses to face up to.
Het aantal mensen dat in Japan lijdt aan Anorexia Nervosa of Boulimia Nervosa neemt sneller toe dan overal ter wereld. Eén op de 100 meisjes in Japan lijdt aan een eetstoornis. Veel vrouwen in Japan eten regelmatig te weinig kcal, waardoor meer dan een derde van de bevolking een te laag (ongezond) BMI heeft.
In het artikel zijn het niet de cijfers die het meest shockeren, maar vooral het eenzame, verlaten verhaal van de 25-jarige Hachiko. ‘Doktoren maken enkel beleefde praatjes met mij, vragen hoe mijn dag was. Ik ben gaan accepteren dat ik het zelf moet oplossen. Er is een ernstig tekort aan gespecialiseerde hulp voor eetstoornissen in Japan.’
De wachtenlijsten in Japan zijn enorm. Wil je hulp van een specialist op het gebied van eetstoornissen, dan moet je maar liefst 7 jaar wachten! Dit betekent dat een groot deel van de mensen het niet eens overleeft tot aan de eerste afspraak. ###
Dr Hiroyuki Suematsu, professor en klinisch psycholoog legt uit dat de cultuur van privacy en ongevoeligheid bijdraagt aan de onmogelijkheid de toename van het aantal eetstoornissen aan te pakken. ‘Van jongs af aan word je ontmoedigd in het bespreken van persoonlijke problemen of het delen van gevoelens. Hier wordt iedereen opgevoed met het idee dat je altijd moet doen alsof alles goed gaat.’
Naast het verbergen van je problemen, word je binnen de cultuur ook positiever beoordeeld als je dun bent. Denk hierbij aan het Japanse “Kawaii”. Kawaii betekent letterlijk “schattig” of “lief”. Het is uitgegroeid tot een belangrijk aspect van de Japanse populaire cultuur, entertainment, kleding, voedsel, speelgoed, uiterlijk, gedrag en maniertjes. Het zelfstandig naamwoord is Kawaisa wat letterlijk betekent: “aantrekkelijkheid” of “schattigheid”.De boodschap hierbij is ook: Thin is beautiful.
Ondertussen worden er steeds meer dieetpillen, laxeermiddelen en andere afvalmiddelen verkocht in Japan. Dit levert de Japanse regering per jaar ruim £22 miljoen op…
Bron artikel: georgiahanias.wordpress.com
Geef een reactie