Het doel van het vermelden van het aantal calorieën per product op menukaarten is om mensen gezonder te laten eten. Een nieuw onderzoek van de University Langone Medical Center laat echter zien dat deze methode niet werkt. Niet alleen ziet minder dan de helft van de mensen het aantal calorieën op de menukaart staan, ook hadden deze aantallen geen enkele invloed op wat de mensen bestelden en hoe vaak ze het betreffende restaurant bezochten.
De onderzoekers keken naar de bonnen van 2000 mensen bij Burger King en McDonald’s in Philadelphia voor en na februari 2010 toen de aantallen calorieën op de menukaarten werden vermeld en bij wet werden verplicht. Ook werd de mensen gevraagd of de calorie vermelding op de menukaart hen was opgevallen en of deze hun keuze voor het eten heeft beïnvloed. Ook werd hen gevraagd hoe vaak ze deze week al eerder iets hadden besteld bij een keten als McDonalds en Burger King. Daarnaast werden willekeurige telefoongesprekken gevoerd met mensen uit de stad. Hen werd gevraagd of en hoe vaak ze de laatste drie maanden fast food hadden gegeten.
Minder dan de helft, 49 procent bij Burger King en 34 procent bij McDonalds, van de mensen die Burger King en McDonalds hadden bezocht was de calorievermelding op de menukaart opgevallen. Bovendien was er geen verschil in het aantal keren dat de mensen de fastfood restaurants bezochten voor- en na de calorievermelding. Ook was het totale aantal bezoekers binnen de fastfood restaurants niet gedaald na het vermelden van de calorieën op de menukaart.
‘Wat we zien is dat de meeste klanten, met name de kwetsbare groep, aangeeft de calorieën op de menukaart niet te hebben gezien. Nog minder mensen, slechts 10 procent, geeft aan gebruik te maken van de aantallen om een gezondere keuze te maken.’, aldus Dr. Brian Elbel, assistent professor of Population Health and Health Policy bij NYU School of Medicine.
Deze resultaten komen overeen met eerder onderzoek naar het vermelden van calorieën. In New York bleek de onderzochte groep zelfs meer calorieën te kopen nadat de calorieën werden vermeld op de menukaarten.
Een onderzoek onder jongeren laat daarentegen zien dat zij geneigd waren om eerder een light cola te bestellen, dan normale cola wanneer de calorieën werden vermeld op de menukaart.
Bron: Huffingtonpost.co.uk
Hoe denk jij over het vermelden van calorieen op menukaarten?
Geef een reactie