Brandy Melville is een leuke winkel als je het mij vraagt. In Nederland vind je hem in Amsterdam. Toch is er wat ophef over deze winkelketen ontstaan. De kleding die er hangt zou enkel verkrijgbaar zijn in kleine maatjes. Maat S is de eerste maat die je in de kledingrekken zult vinden, maar ook alle shirtjes die je daar achter zult zien hangen zijn die maat of hooguit maat M. Brandy Melville verkoopt kleding in ‘’One size” of ‘’Small” en niet in L of XL.
‘’Welkom bij de hipste kledingwinkel van de US waar enkel kleding wordt verkocht voor één bepaald lichaamstype: Dun.” Lees ik in een artikel over de winkel op huffingtonpost.com. Brandy Melville is de afgelopen jaren steeds bekender geworden onder tieners. De kleding is helemaal hot. Veel kledingstukken zijn gemaakt met het motto ‘’One-size-fits-most”. Maar hoe zien de meisjes die de kleding van Brandy Melville dragen er dan uit? Op Instagram en de website van de winkelketen zien we vooral jonge, blanke, dunne meisjes met lange benen. In het echt zien we vooral meisjes in de maten 34 tot en met 44.
‘’Het is een exclusief ding: Gefeliciteerd, je past in de kleding! Welkom bij de club.”, zegt Justina Sharp, een zeventienjarige fashionblogger voor haar eigen website A Bent Piece of Wire. ‘’Er zijn altijd meisjes die zich in de kleding proberen te persen om in de kleding van Brandy Melville te passen.‘’
Terwijl jonge meiden de crop tops, haltertopjes, vestjes, shirts en broekjes verzamelen, maakt Brandy Melville zich op grote schaal schuldig aan Fat-Shaming. Lullemon, een yogakledingmerk, verkoopt enkel kleding in de maten 34-40, omdat grotere maten volgens hen niet aan hun doelgroep verkopen.
Bij Brandy Melville zijn bijna alle kledingstukken klein, alhoewel je hier en daar een maat M zult vinden in de rekken. De taille van een meisje dat de kleding bij Brandy Melville moet passen is veel smaller dan de taille van een gemiddeld meisje van een jaar of 16. Forever21 verkoopt kleding met iets ruimere taillematen, maar ook bij hen is de meeste kleding verkrijgbaar in kleine maten. Dit blijkt uit rapporten van Centers for Disease Control and Prevention.
Rachel Simmons is medeoprichter van de Girls Leadership Insitute, een non-profitorganisatie en zegt; ‘’Brandy Melville zet jonge meisjes onder druk in de strijd die zij leveren rondom populariteit, de beste en coolste zijn op school. De kleding is betaalbaar en maakt het voor meisjes dus gemakkelijk om mee te doen aan de trends. Het is kleding die binnen hun bereik ligt qua geld, maar de kleine maten maken het moeilijk om mee te kunnen doen.”
‘’Ze krijgen een hele giftige boodschap mee over wat hen waardevol maakt”, zegt Simmons. ‘’Alles waar het om draait is je lichaam en je kledingmaat.” De strijd om de dunste te zijn, kan gevaarlijk zijn. Een studie uit 2013 van onderzoekers van de Texas A&M liet zien dat meisjes zich het meest zorgen maken om hun gewicht wanneer ze zich vergelijken met leeftijdsgenootjes.
Meer dan de helft van de meisjes zou ongezonde manieren gebruiken om hun gewicht onder controle te houden, zoals maaltijden overslaan, streng lijnen en zelf opgewekt overgeven. Deze resultaten werden gepresenteerd door de National Association of Anorexia Nervosa and Assosiated Disorders.
Brandy Melville heeft niet gereageerd op het commentaar van Huffington Post. Wel hebben ze eerder in een interview met USA Today het volgende gezegd: ‘’We kunnen bijna iedereen tegemoetkomen in hun wensen. Wie de kleding niet past, kan de accessoires kopen. Het schrikt je misschien af omdat je de kledingmaat ‘One-size-fits-most’ niet past, maar je kunt bij ons altijd terecht voor een tas.”
Jongeren op unitversiteiten in California zeggen: ‘’Het is onvermijdelijk dat meisjes de kleding van Brandy Melville dragen. Het komt bijna niet voor dat iemand niets van deze kledingwinkel in haar kast heeft hangen.” Er zijn al veel trends onder jongeren die meisjes het gevoel geven dat ze aan een bepaald beeld moeten voldoen. Denk aan fat-shaming, thigh gap, bikini bridge en ga zo maar door. Brandy Melville zou hier alleen maar aan bijdragen volgens Huffington Post.
Een Youtuber Trisha Paytas beweert dat ze in een winkel van Brandy Melville was en dat ze de kleding van de verkoopsters niet eens mocht passen, omdat ze al wisten dat ze er toch niet in zou passen. Ze plaatste hierover een video op Youtube waarna ze aangeklaagd werd door de winkelketen.‘’Ik was nog geen tien seconden in de winkel toen mij werd verteld dat ik de kleding toch niet zou passen en dat ik ook niets mocht aanpassen, omdat het de kleding zou uitrekken.” Veel van haar volgers zeggen dezelfde ervaring te hebben gehad bij de winkels van Brandy Melville.
Of de winkel nu wel doet aan fat-shaming of niet, ze geven veel meisjes een negatief gevoel over hun lichaamsomvang door enkel een kleine kledingmaat te verkopen terwijl ook meisjes die een gemiddelde of grotere kledingmaat hebben de kleding graag zouden dragen.
Wat vind jij hiervan?
Bron: Huffingtonpost.com
Geef een reactie