Stop de schoonheid gekte

Een nieuwe campagne getiteld ‘Stop The Beauty Madness‘ laat zien hoe ver we gaan en denken om te voldoen aan de geldende schoonheidsnormen. Robin Rice, oprichter van ‘Be Who You Are Productions’, startte de campagne om het idee uit te dagen dat de schoonheid van een vrouw haar waarde bepaalt. In plaats van een meer diverse groep vrouwen te gebruiken in advertenties, is het volgens haar nodig om vraagtekens te zetten bij de waarde die we in eerste instantie verbinden aan schoonheid.

“Mijn belangrijkste missie is laten zien dat wanneer we als vrouwen ons zo druk maken om ons gewicht en uiterlijk, dat we hierdoor niet eens meer volledig in het leven kunnen staan. We lopen hierdoor hele bijzondere en unieke mensen en gesprekken mis.” aldus Rice in HuffPost. “Vrouwen moeten de wereld helpen in een positieve, mooiere richting”

Schoonheid kan kunstmatig tot stand worden gebracht of simpelweg aangeboren zijn. Maar zelfs wanneer je ‘zonder moeite, simpelweg omdat je gewoon zo geboren bent’ voldoet aan bepaalde schoonheidsidealen, kom je in de problemen. Dan heb je namelijk weer het risico om bekritiseerd te worden bijvoorbeeld ‘omdat je zo dun bent’. “Je kunt het nooit goed doen”, aldus Rice.

Dit is de reden waarom de Stop Beauty Madness campagne is gestart. Deze campagne gaat in op allerlei verschillende aspecten die in verband staan met ons schoonheidsideaal: leeftijd, gewicht, afkomst en meer. Rice wil niet per se dat de foto’s in magazines veranderen, maar dat we bij het bekijken van dit soort foto’s even nadenken of we hier nu werkelijk in willen geloven. Of dit schoonheid is, of we ons hiermee nu werkelijk willen vergelijken.

De campagne bevat ook video’s, gedichten en blogs. Onderstaand zie je een aantal van de afbeeldingen. Meer kun je vinden op de website van Stop The Beauty Madness.

Wat vind jij van deze campagne?

Scarlet

Geschreven door Scarlet

Reacties

6 reacties op “Stop de schoonheid gekte”

  1. Echt hele rake prenten bij! Heel knap gebracht en de message is meer dan duidelijk! wow!

  2. Interessant om te zien!

  3. Goede afbeeldingen!!

  4. Ik vind de boodschap subtiel en niet opdringerig, dat maakt dat ik het een goede campagne vind!

  5. Ik vind het een mooie campagne!

  6. Super! Zou nog wel meer foto’s willen zien.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *