De bekende kledingbedrijf ModCloth heeft geschiedenis geschreven door als eerste kledingbedrijf een anti-photoshop belofte te ondertekenen. Het voorstel, dat deel uitmaakt van de ‘Truth in Advertising Act’ (Reclame Code Commissie), vraagt kledingadverteerders om hun uiterste best te doen om de foto’s van mensen in advertensties niet te veranderen op het gebied van vorm, maat, proportie, kleur en andere fysieke eigenschappen. Wanneer blijkt dat de lichamen van modellen toch op één of andere manier digitaal gewijzigd zijn, dan wordt van hen verwacht dat ze deze foto’s labelen om kijkers duidelijk te maken dat er een verandering heeft plaatsgevonden.
Mensen die dit voorstel promoten proberen ervoor te zorgen dat binnenkort ook andere grote bedrijven, zoals Dove, de belofte ondertekenen. Volgens het hoofd marketing van Modcloth, Nancy Ramamurthi, wordt het ook flink tijd dat meer mensen dit ondertekenen. In een interview met Fashionista vertelde ze dat Modcloth al jaren werkt met niet-professionele modellen. ‘We gebruiken geen professionele modellen en we doen dit werk al sinds 2002. We zijn nooit een bedrijf geweest dat de foto’s van onze modellen heeft veranderd. We hebben altijd ons best gedaan om kleding te produceren die voor vrouwen is met alle verschillende vormen en maten.”
Het voorstel werd gelanceerd door een vader uit Los Angeles. Hij raakte geïnspireerd om een verandering in gang te zetten in de kledingindustrie nadat hij zag wat het effect was van photoshop op zijn dochter. “Een paar weken geleden zei mijn dochter vanuit het niets terwijl ik haar naar bed bracht tegen me ‘Papa, denk je dat ik lelijk ben?’ Mijn hart brak in 1000 stukjes en ik was zo verbaasd dat ik niet eens wist wat ik moest zeggen.”
Een mooie stap van Modcloth, een webshop waar ikzelf regelmatig een kijkje neem omdat ze zoveel leuke, bijzondere kledingitems hebben. Het heeft een beetje een vintage/retro look en de modellen in de kleding ogen inderdaad heel natuurlijk. De website ziet er hierdoor ook niet verdreven commercieel en glossy uit, maar dat vind ikzelf wel heel mooi en prettig. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal zou veranderen als bedrijven als Zara en H&M ook zo’n voorstel zouden ondertekenen.
Bron: dailymail
Vind jij dat alle webshops zo zouden moeten werken als Modcloth?
Geef een reactie