Vroeger wilde je graag een goed mens worden, aardig gevonden worden en gelukkig worden. Vandaag de dag willen kinderen vooral beroemd worden. Kinderen willen beroemd worden. Dit concluderen psychologen van de Universiteit van Californië. Op een lijst van 16 waardes waar “Beroemd zijn” in 1987 en 1997 nog op de 15de plek stond, knalt deze waarde vanaf 2007 naar de eerste plaats.
Aardig zijn en anderen helpen viel van een mooie derde plek in 1997 naar een 13de plek in 2007. Ook de waarde van tradities daalde van een vierde naar vijftiende plek. Het gevoel bij een groep te horen stond in 1967 nog op de eerste plaats. Inmiddels staat het op een magere 11de plek.
De top vijf waardes in 2007 zijn:
1. Beroemd zijn
2. prestatie
3. populariteit
4. Imago
5. Financiele status
De top vijf in 1997 was:
1. Groepsgevoel
2. Aardig zijn en anderen helpen
3. Imago
4. Tradities
5. Zelf-acceptatie
Het onderzoek bekeek normen en waardes van karakters uit populaire televisieseries tussen 1967 en 2007, onder andere The Lucy Show uit 1976, Happy Days uit 1977 en American Idol en Hannah Montana in 2007. Hierna ondervroeg men telkens een groep van 60 deelnemers over de normen en waardes in het betreffende programma.
Televisieseries gaan vandaag de dag in toenemende mate over beroemd worden of zijn. Neem nou de populaire meidenserie Hannah Montana: een normaal meisje dat in de avond een bekende grote popster is. Dit geeft volgens de onderzoekers een niet realistisch beeld aan jonge meiden mee. Stijging
De grootste verandering vond plaats tussen 1997 en 2007 met de komst van Youtube, Facebook en Twitter. De groei van deze sociale netwerken loopt paralel aan de groei van narcisme en de daling van empathie onder een grote groep studenten in Amerika. De onderzoekers denken niet dat dit toeval is. Vroeger kadden kinderen hun thuis, vriendengroepje en school; Nu hebben ze honderden “vrienden” die hun foto;s bekijken en hierop reageren. De toegang tot sociale media geeft kinderen een eigen podium dat verder gaat dan enkel hun vriendengroepje op school.
“Ik ben geschrokken van de dramatische veranderingen de afgelopen jaren. Ik had wel gedacht dat beroemd zijn belangrijk zou zijn maar niet dat het zo erg was. Tieners zijn in een levensfase dat ze populair willen zijn, net als de beroemde leeftijdsgenootjes die ze zien op tv en internet.
Met beroemdheden overal op internet en in televisieprogramma’s lijkt het een eitje om beroemd te worden. Hoe moet dat met de toekomst van kinderen, als beroemd zijn belangrijker is dan aardig zijn tegen anderen?” zegt onderzoekster Yalda Uhls van UCLA.
Het onderzoek is gepubliceerd in het juli nummer van Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
Bron: newsroom.ucla.edu
Wat vind jij hiervan?
Wil jij graag beroemd worden?
Geef een reactie