Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben altijd erg gevoelig voor alle online winkels en apps waar je eindeloos door de mooiste kleding kunt scrollen. Asos is een site waar ik regelmatig iets bestel of pagina’s lange verlanglijstjes maak voor de periode dat ik er weer iets wil kopen. Nog altijd wordt de kleding bij veel sites en online winkels op een model getoond met het ideale slanke lichaam zoals we dat hier nog veel zien. Hoewel we dit waarschijnlijk wel gewend zijn, is het niet representatief voor een groot deel van de vrouwen die iets bij die winkel besteld. Daarom brengt Asos hier verandering in.
Asos heeft naast de standaard collectie al een uitgebreid aantal collectie’s voor plus-size vrouwen, wat meer petite vrouwen en de tall collectie voor lange dames. Een tijd geleden kwam Asos al in het nieuws omdat ze gestopt zijn met het photoshoppen van de bikinimodellen. Ook de striae en littekens van de slanke modellen mogen gewoon gezien worden en worden niet meer bijgewerkt.
Ik zag het meteen. Blijkbaar ben ik zo gewend geraakt aan het perfecte plaatje wat je vaak voorgeschoteld krijgt op webshops, dat het mij meteen opviel toen ik de striemen zag bij een bikinimodel. “Wat fijn!” Riep ik hardop naar mijn telefoon. Hoe vaak je ook tegen jezelf zegt dat het beeld mooier gemaakt wordt en dat de foto’s niet echt zijn, het was toch fijn om het eens in het echt te zien. Je weet dat iedereen last heeft van vlekjes, striemen of littekens, daarom is het juist fijn om dat gewoon te zien en dat er niets weggepoetst hoeft te worden. De vrouwen worden er niet minder mooi van, sterker nog, ik vond ze op deze manier eigenlijk veel mooier. Veel puurder.
Toen ik laatst op een leuk jurkje klikte om er meerdere foto’s van te zien, zag ik dat er hij werd geshowt door verschillende vrouwen met totaal verschillende lichaamsvormen en maten. Ik was echt blij verrast. Het is soms ook gewoon lastig om in te schatten hoe een kledingstuk bij jou zal staan en dat het de modellen altijd goed staat, dat weet ik nu wel. Wanneer iets in verschillende maten te zien is, heb ik zelf ook meteen het vertrouwen dat het bij mij goed zal staan. Het is vaak toch verleidelijk om jezelf te vergelijken met het meisje op de website, je wordt in eerste instantie tot het jurkje aangetrokken omdat het haar zo goed staat. Terwijl dat natuurlijk maar één meisje is. Dat jurkje kan bij heel veel verschillende vrouwen goed staan, waar jij je misschien wel mee kunt identificeren. Dat bewijs levert Asos op deze manier gelukkig.
Als klap op de vuurpijl lanceerde het Britse modemerk afgelopen week een nieuwe lijn met huidkleurig ondergoed in alle tinten. Vaak is huidkleurig ondergoed alleen maar in één tint beige te verkrijgen, terwijl we natuurlijk niet allemaal dezelfde huidskleur hebben. Ook in deze campagne stonden vrouwen met verschillende maten model en plus-size is hier ook echt plus-size. Vaak is plus-size nog steeds één soort lichaam, met dezelfde kenmerkende vormen. Terwijl vrouwen met dezelfde confectiemaat natuurlijk ook een ander lichaam kunnen hebben.
Natuurlijk is het een bedrijf wat in de eerste plaats graag kleding wilt verkopen en campagnes zal lanceren om positief in de media te komen. Maar ik vind het beeld dat ze hierbij neerzetten heel fijn en verfrissend. Vrouwen zijn er in alle soorten, maten en kleuren en iedereen ziet er even mooi uit.
♥
Wat vind jij van deze campagnes van Asos?
Bron: Asos.nl
Geef een reactie