Studeren, hoe doe ik dat eigenlijk? Hoe zorg ik er voor dat ik al mijn vakken kan halen? Is het voldoende om altijd op te letten in de les, of moet ik juist elke avond tot tien uur in de boeken zitten? Kan ik het uberhaupt wel halen? Wanneer je naar school gaat word je vaak geacht wel te weten hoe je moet studeren, maar voor veel mensen is dit niet zo logisch. Soms heb je het gevoel in het diepe te worden gegooid, ben je het overzicht helemaal kwijt geraakt, en heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken…
Graham Best is al meer dan 30 jaar verbonden aan een universiteit in Vancouver, waar hij zich vooral bezig heeft gehouden met verschillende manieren om studenten te motiveren en helpen bij hun studie. Hij heeft uit al zijn ervaringen een aantal tips gemaakt die studenten kunnen helpen bij het leren te studeren. Natuurlijk hoeft en kan je ze niet allemaal meteen toepassen, maar er zitten vast een aantal hele handige dingen bij die je echt verder kunnen helpen!
### First things first. Voordat je begint te studeren is het goed om een rustige omgeving voor je zelf te maken. Dus zet je televisie uit, doe de muziek uit, zet je telefoon op stil, ga zitten op een plek waar jij je fijn voelt en waar je in ieder geval niet snel zal worden gestoord.
Heb je moeite om te beginnen met studeren, kan je je zelf er maar niet toe zetten? Probeer er dan eens gewoon aan te beginnen. Zeg dan tegen je zelf dat je maar vijf minuten hoeft te studeren, en als het je dan nog niet lukt dan mag je er weer mee stoppen en kan je gewoon iets anders gaan doen. Vaak zul je merken dat je er binnen vijf minuten toch in zit en de motivatie hebt gevonden om verder te gaan.
Uit onderzoek is gebleken dat je aan het begin en aan het eind van je studie sessie het meeste onthoudt. Probeer dus niet uren aan een stuk door te leren, maar verdeel je tijd in stukjes. Niemand heeft een aandachtsspanne van vijf uur, soms is het goed om even de hond uit te laten, een kopje thee te zetten, even met iemand te kletsen enz.
Stiekem verlies je erg veel tijd tussen alle dingen door, in de trein, wachten op het eten, in de wachtkamer of waar dan ook. Probeer ook die tijd nuttig te besteden. Als je dat doet dan zul je merken dat je op het einde van je dag een hele hoop tijd over hebt om leuke dingen te doen. Natuurlijk heeft het weinig zin om elk moment dat je over hebt je dikke tekstboek open te slaan en te beginnen met lezen. Wat je zou kunnen doen is elke keer een deel of hoofdstuk van je boek te printen/kopieëren en die in je tas te stoppen. Wat je zou ook zou kunnen doen is kaartjes maken. Op de voorkant van zo’n kaartje zet je een vraag over de stof die je gelezen hebt, op de achterkant het antwoord. Als je altijd een paar van die kaartjes bij je hebt kan je op elk moment even een kaartje er bij pakken en over de stof na denken.
Organiseren… Sommige mensen zijn zo ongeorganiseerd dat dit hun hele leven beïnvloed. Wanneer je niet goed georganiseerd bent kan dit je erg veel tijd kosten. Zorg er dus voor dat je je spullen overzichtelijk houdt. Voor elk vak een ander schrift of map, spullen die bij elkaar horen bij elkaar houden, zorg er voor dat je voordat je kan beginnen met studeren niet eerst een half uur kwijt bent met het zoeken naar de juiste dingen.
Het goed lezen van een tekst is vaak niet makkelijk. Het zal altijd zo blijven dat de een nu eenmaal sneller leest dan de ander, maar een deel kan je ook leren. Begin bijvoorbeeld met het lezen van de inleiding, lees de samenvatting op het einde van het hoofdstuk, bekijk de tussenkopjes, de plaatjes en grafieken en begin dan pas de gehele tekst te lezen. Dit kan je helpen alles wat je leest in een groter geheel te plaatsen, zodat je het allemaal gemakkelijker onthoudt. Eindig je studie sessie altijd met het herhalen van wat je nu precies allemaal gelezen hebt. Als je moeite hebt met lezen dan zou het nuttig kunnen zijn eens te kijken of ze in jouw buurt of op jouw school cursussen aanbieden, vaak kan je wel ergens een cursus speedreading volgen.
Een goede planning kan je een heel eind op weg helpen. Je hebt vast wel een agenda, maak daar ook gebruik van. Natuurlijk heeft een planning geen zin wanneer je je er niet aan gaat houden, een te volle planning kan ook vaak averechts werken. Wanneer je te veel van je zelf vraagt maak je de kans alleen maar vele malen groter dat je snel op zal geven. Houd je planning dus realistisch, en plan ook tijd voor leuke dingen. Ook het maken van een to-do lijstje kan nuttig zijn. Maak een lijst met alle dingen die je nog moet doen en zorg er voor dat je die altijd bij je hebt. Op die manier hoeft je je niet druk te maken dat je dingen vergeet die je eigenlijk nog zou moeten doen. Zorg er hierbij wel voor dat je to-do lijst niet je dagplanning wordt, het kan helemaal geen kwaad sommige dingen een aantal dagen of zelfs weken te laten staan. Het is alleen bedoeld er voor te zorgen dat je dingen niet vergeet.
Zorg er voor dat je fit en actief bent. Het klinkt misschien heel logisch, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Slaap elke nacht voldoende zodat je je aandacht bij de les kan houden, en zorg voor een goed ontbijt voor een goede start van je dag. Zorg verder voor een actieve houding, niet alleen bij je huiswerk maar ook tijdens de les. Vraag de dingen die je niet snapt, maak altijd notities en doe actief mee. Dit scheelt je thuis al weer de helft van je tijd.
Verder is het heel belangrijk om er altijd voor te zorgen dat het werk dat je inlevert verzorgt is. Een slordig handschrift daar kan je niks aan doen, maar zorg er wel voor dat het in ieder geval goed leesbaar is. Ook zijn de meeste spelfouten echt overbodig. Lees het altijd nog eens na wat je hebt geschreven, of laat het eens door iemand anders nalezen. Het is echt zonde als je heel veel tijd hebt gestopt in een paper, maar je net niet dat laatste kwartiertje neemt om het nog eens echt goed door te lezen en de foutjes er uit te halen. Zo is er een verhaal bekend van een professor die er van op keek dat zijn collega een van zijn beste studenten een onvoldoende had gegeven. Deze professor besloot zijn paper mee naar huis te nemen en deze letterlijk over te laten schrijven door zijn vrouw, maar dan wat leesbaarder en zonder de spelfouten. Vervolgens leverde de student dit paper opnieuw in, en kreeg hij voor exact het zelfde werk twee punten hoger. Het is misschien niet altijd eerlijk, maar verzorgt werk komt echt een stuk beter over.
Het is een cliché, maar domme vragen bestaan niet! Als je iets niet snapt vraag het dan vooral, aan je docent, je klasgenoten, je ouders of huisgenoten. Je kan erg veel tijd gaan verspillen om toch te proberen zelf achter het antwoord te komen, maar het kost veel minder tijd om het eventjes te vragen. Mensen vinden het echt niet erg om een ander te helpen. Zeker docenten zijn vaak juist blij om hun studenten te helpen bij het beantwoorden van hun vragen, zij zijn niet voor niks docent geworden. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling om naar je docent toe te stappen en te zeggen ‘ik snap helemaal niks van dit vak!’. Probeer wel specifiek te zijn, en laat zien dat je er zelf dus ook al wat aan hebt gedaan.
Probeer de stof ook eens aan een ander uit te leggen. Docenten weten zo veel van hun vak af omdat zij deze stof veel moeten doceren. Je hebt de stof eigenlijk pas echt helemaal onder de knie wanneer je deze helemaal aan een ander uit kan leggen. Ook zul je merken dat de persoon aan wie je de stof uit legt je vaak kritische vragen stelt, dingen die jij misschien nog helemaal niet gezien had of waar jij nog helemaal niet op die manier over na hebt gedacht. Door op deze manier actief en op een nadere manier met de stof bezig te zijn help je dus niet alleen de ander, maar ook gelijk je zelf.
Als je denkt dat de docent de enige is die alle vragen van een tentamen in zijn bezit heeft dan heb je het mis. Niet alleen de docent maar ook jij hebt deze vragen, ze komen namelijk allemaal uit je tekstboek. Wat de docent kan, dat kan jij ook. Bedenkt je dus van tevoren goed wat voor vragen er gesteld zouden kunnen worden, welke vragen jij een ander zou stellen over deze stof. Ook zijn er heel vaak oude tentamens beschikbaar waaraan jij kan zien op wat voor manier de vragen gesteld worden, wat belangrijk is, wat hoofd- en bijzaken zijn.
Ga actief met de stof om… Veel studenten doen precies wat van hen gevraagd wordt, waar natuurlijk helemaal niks mis mee is. Een docent uit canada heeft gekeken naar zijn topstudenten, en wat bleek, zij deden altijd nét wat meer dan hen gevraagd werd. Er is niks mis met dingen lezen over de stof uit andere boeken. Uiteindelijk betekend dit niet meer tijd, want door die extra dingen te doen studeer je efficiënter en ben je ook sneller door de originele stof heen. Gebruik ook wat je leert. Is er een manier om het toe te passen in je leven? Denk over wat je net hebt geleerd, kan je zelf voorbeelden bedenken? Bedenk je zelf of je het uit kan leggen, verklaren? Kan ik relaties leggen, kan ik het toepassen in mijn leven?
Natuurlijk werken deze dingen voor iedereen anders. Er zullen dingen bij zitten die jou echt niet zullen gaan helpen, maar weer andere dingen waar je juist veel aan zal hebben. Haal er dus die dingen uit waarvan jij denkt dat ze je kunnen helpen.
Waar loop jij tegen aan bij het studeren?
En heb jij nog andere tips?
Foto1: http://www.flickr.com/photos/fake_eyes/342753239/sizes/z/in/photostream/
Foto2: http://www.flickr.com/photos/sterlic/
Foto3: http://www.flickr.com/photos/35356228@N00
Foto4: http://www.flickr.com/photos/fake_eyes/342753239/in/photostream
Geef een reactie