Ik heb therapiegroepen gezien waar geen aandacht is voor school, want het wordt vaak op een lager pitje gezet. Behandeling eerst en onderwijs daarna. Een soort rangvolgorde die onbesproken voor lief is genomen. Als het mentaal niet goed gaat, wordt een pas op de plaats genomen. Maar is dit echt gunstig? Doen we er goed aan om school binnen residentiƫle opvangen (tijdelijke opvang buiten je eigen leefomgeving) zo snel stop te zetten of belemmeren we de ontwikkeling van kinderen daarmee juist meer?
Farah is sinds 2021 gastblogger bij Proud2Bme. Ze blogt onder andere over haar ervaringen met eergerelateerd geweld, trauma’s, opgroeien in een instelling als minderjarige en hoe ze contact heeft verbroken met haar familie. Je vindt al haar blogs via de tag ‘Farah blogt‘.
Dit zijn vragen die mij nooit zijn ontgaan, met name omdat er zoveel verschillende geluiden over zijn. Mentale gezondheid is enorm belangrijk en ik ben ook van mening dat dat boven schoolprestaties staat, maar school is meer dan enkel prestaties. Sociale omgang met de leeftijdsgenoten die buiten je problematiek staan, is gezond en noodzakelijk. Hierbij mijn ideeƫn en opvattingen over school binnen residentiƫle opvangen.
Mijn diploma was mijn ticket naar onafhankelijkheid. De weg is niet makkelijk geweest tijdens het rouleren in de jeugdzorg, maar het is wel een rode draad in mijn jeugd die ik niet had willen missen. Ik was vastberaden om het vwo-diploma in ontvangst te nemen nadat ik mijn laatste jaar op de groep moest doen. Ik werd veel in de rust gezet, want ik vroeg teveel van mezelf, vonden ze. Ik was het hier echter niet mee eens. Ik wilde het gewoon zĆ³ graag. Ik had een passie voor leren en de wegen die het voor mij opende. Daarnaast was het de normalisatie waar ik naar smachtte. Al mijn andere leeftijdsgenoten in ānormaleā situaties konden dit ook, dus ik wilde ook gewoon normaal zijn, als elk ander. Achterlopen op het reguliere onderwijs zat er daarom niet in voor mij. Er was geen reden om mij nog een abnormalere positie te geven dan ik eigenlijk al had, dus school stopzetten of pauzeren had geen enkele zin. Ik wilde het niet, dus ik deed het niet.
School bracht veel stress, maar tegelijkertijd ook wel erg veel geluk met zich mee. Ik had discipline nodig om mezelf door mijn schoolcarriĆØre heen te krijgen en dat is ook deel van mijn gezonde ontwikkeling geworden. De flexibiliteit van leerlingen wordt op de proef gesteld en ontwikkeld in het schoolsysteem. Dit zijn cruciale delen van het onderwijs. De dag van mijn eindexamen kwam dichterbij en ik kon niet wachten; hopend dat ik hierna eindelijk mijn diploma kon ondertekenen. Het duurde voor mij al een jaar langer en ik wilde nu wel heel graag gaan studeren en bouwen aan mijn toekomst. Na jaren van mijn eetstoornis, een onveilig thuis en C-PTSS is het mij toch gelukt om zover te komen. Nu nog mijn laatste mondeling en dan heb ik mijn diploma in handenā¦ En het lukte! Ik was voor het eerst in tijden trots op mezelf.
Ik heb vaker gehoord dat er instellingen zijn die cliƫnten hun onderwijs te snel ontnemen. Ik ben zelf ook meermaals weken niet naar school toe gegaan omdat de mogelijkheid er binnen de zorg niet was. Dit frustreerde mij enorm, want school was mijn houvast. Er is niks mis met een jaar extra doen over school, maar er is wel wat mis met niet naar school mogen. Niemand mag je recht op onderwijs afnemen, zij moeten het voor jou passend maken. Trek je mond open als je het ergens niet mee eens bent, want jouw stem is noodzakelijk.
Inmiddels ga ik bijna studeren na een tussenjaar en ik heb er heel veel zin in. Ik heb veel mooie en fijne momenten op school meegemaakt en ik kan niet wachten om er nog meer bij te krijgen. Mijn kennis is mijn kracht in dit geval. Ik zou het voor geen goud in willen ruilen. Het is voor mij voor het eerst volledig op mezelf wonen en buiten de zorg om functioneren. Het is belangrijk om kinderen in hun kracht te zetten, want daar krijgen ze zelfvertrouwen van. Dat hoeft natuurlijk niet altijd uit school te komen, maar kan ook uit een sport of buitenschoolse activiteit. Het gaat mij er met name om dat kinderen en jongeren zich gezond ontwikkelen door om te gaan met leeftijdsgenoten in een setting waar niet alles om zorg draait. Op het moment dat iemand niet goed kan functioneren op school moet er niet direct gestopt worden, maar dieper gegraven worden naar waarom het gaat zoals het gaat. Maak het passend met maatwerk en geef het kind zo zelfvertrouwen: je bent mijn tijd en moeite waard. Stoppen geeft vaak een averechts signaal, vooral als het zonder uitleg gebeurt.
Rust is belangrijk, begrijp mij niet verkeerd. Maar gelijke kansen zijn ook erg belangrijk, vooral als je al met 10-0 achterstaat door mentale problemen of je thuissituatie. School wordt vaak gezien als een last en belemmeringen, maar er zijn ook zoveel mooie kanten aan ons onderwijs. Er zijn genoeg kinderen op de wereld die zouden smeken om een soortgelijke kans te krijgen. Het is je recht hier in Nederland om naar school te gaan en maak er dan ook gebruik van. Het is de verantwoordelijkheid van je school om het voor jou passend te maken en niet om het van je af te nemen. Alles moet mogelijk zijn in belang van de leerling. Niemand heeft het recht om jouw recht uit handen te nemen. Ik had een rode draad nodig in mijn leven en die kreeg ik gelukkig. Ik ben blij en dankbaar voor dat wat ik heb gekregen. School is geen belemmering, maar een universele therapie.
Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en dietisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.
Geef een reactie