De modellen in een nieuwe campagne voor Dear Kate ondergoed voor het nieuwe lookbook van de Ada Collectie, heeft veel stof doen opwaaien. Veel mensen praten over de nieuwe fotoreportage waarin de modellen met realistische lichamen poseren in ondergoed terwijl zij te zien zijn met technologie. Bijvoorbeeld werkend achter een laptop. Het zijn allemaal krachtige werkende vrouwen. Ik vind de foto’s super tof! Maar de reacties op het lookbook zijn gemengd.
Olivia Muenter van Bustle noemt de campagne ‘pretty amazing’ en hiermee doelt zij op de diversiteit aan vrouwen op de foto’s. Ze geeft aan dat zij het heel krachtig vindt dat de vrouwen die het ondergoed dragen heel mooi en vooral echt zijn. De modellen hebben realistische lichamen zoals wij die ook hebben en daarnaast worden carrières laten zien die succesvol en uniek zijn.
Critici noemen de campagne daarentegen seksistisch en bizar. Ze beweren dat het vrouwen die werken met technologie naar beneden haalt. “Meer dan ooit is er in Silicon Valley een spanning tussen het gezien worden op een romantische of seksuele manier en het gezien worden op een professionele manier.” Aldus Glimpse Labs CEO Elissa Shevinsky in TIME. Wanneer je jezelf zonder kleding laat zien, heeft dit een seksuele ondertoon. Het ondermijnt het gezien worden als serieuze technoloog. Dit geldt overigens ook voor mannen.
Julie Sygiel, de oprichter en CEO van Dear Kate heeft de vrouwen uit de technologische wereld geworven om deel te nemen aan deze campagne om duidelijk te maken wat vrouwen denken en doen in plaats van hoe zij eruit zien. Sygiel vertelt aan The Huffington Post dat zij vinden dat vrouwen serieus genomen moeten worden, ongeacht wat zij dragen. Dit geldt voor vrouwen in elk beroep want wat iemand draagt heeft geen invloed op zijn/haar kwaliteiten of intelligentie. Ook in eerdere lookbooks van Dear Kate zijn modellen gebruikt die wellicht niet aan de strenge eisen van de modellenwereld voldoen.
Als iemand de campagne ziet als seksisme dan heeft dat te maken met de verwachtingen van vrouwen. Sygiel geeft aan dat zij de wereld zien op de manier dat vrouwen net zo krachtig zijn in ondergoed als in een mantelpakje of een ‘powersuit‘. Het is niet eerlijk dat vrouwen die werken in de technologie worden beperkt tot meer conservatief gedrag en enkel en alleen omdat ze werken in een vakgebied dat door mannen wordt gedomineerd.
Er is ook gesuggereerd dat de campagne potentiële investeerders zou afschrikken. Model, CEO en mede-oprichter van Skillcrush Adda Birnir zegt hierover dat het krijgen van beleggers gezien moet worden als een stap op weg naar het uitvoeren van de visie in plaats van het einddoel van de onderneming. Zij geeft aan dat ze van haar klanten nog niks negatiefs heeft gehoord. Als zij wel werden beledigd door de campagne dan zou het zorgelijk zijn. Ze geeft aan deelgenomen te hebben aan de shoot ter ondersteuning van het product en omdat het bedrijf zich inzet om echte vrouwen te tonen in hun complexiteit.
Deelnemer Sarah Conley, stijl en fashionblogger bij Style IT, geeft ook aan dat de campagne een positieve stap was voor vrouwen. Ze vindt het meningsverschil hilarisch. Ze zegt: “As a woman, you’re damned if you do, and damned if you don’t..” Ze gelooft in deze campagne en in deze vrouwen. En ze vindt dat er een serieus gesprek moet komen over diversiteit zonder discriminatie. En dat is wat er nu gebeurt en dat voelt voor haar als een overwinning.
Wil je alle foto’s van deze campagne zien? Bekijk dan het lookbook van ‘The Ada Collection’.
Bron: Huffingtonpost & Dear Kate
Wat vind jij hiervan?
Geef een reactie