Elk lichaam is beach proof

In London is bij de metro een groot reclame bord verschenen met daarop een super slank model en de tekst: “Are you beach body ready?” Het is een advertentie van Protein world waarbij de nadruk ligt op een goed afgetraind of slank lichaam. De advertentie heeft voor ophef gezorgd. BuzzFeed heeft als eerste aandacht gegeven aan deze advertenties en critici hebben een uitgesproken mening over de seksistische manier van reclame maken. Er zijn diverse acties ontstaan rondom de afkeur van deze manier van reclame maken.

Zo zijn bloggers Tara Costello en Fiona Longmuir in hun bikini bij deze reclameborden gaan staan en hebben ze dit gedeeld op twitter met het bericht dat ze zeker klaar waren voor de bikini. Ook is er een Facebook pagina opgericht voor de hashtag #eachbodysready.

May Gibbs is een van de oprichters van de Facebook pagina geeft aan dat geen enkel lichaam ideaal of perfect is. Dat iedereen anders is en dat alle lichamen klaar zijn voor het strand als die mensen zeggen dat het zo is. Ze vindt dat het strand niet een plek is voor vergelijkingen of oordelen maar dat het juist een plek moet zijn waar mensen kunnen relaxen en plezier kunnen maken. Ze willen ook de adverteerders laten zien dat mensen er mee zitten en het er niet altijd mee eens zijn. Daarnaast laat het ons herinneren dat adverteerders altijd bepaalde doelen hebben en hierin niet altijd de individuele behoeften van mensen voorop stellen.

Blythe Pepino is een zangeres van de band Vaults en zij verspreide op Social Media ook de campagne via de hashtag #eachbodysreal. Ze sprak ook met de BBC over de impact van deze campagne. Ze zei dat ze behoorlijk nerveus werd van de posters en de seksualisering ervan. Ze kon er niet alleen maar naar blijven kijken maar besloot actie te ondernemen.

 

Charlotte Baring van East Sussex heeft een change.org petitie opgestart op de advertenties te laten verwijderen. Inmiddels zijn er meer dan 35.000 handtekeningen verzameld. Protein World ontkent de beschuldigingen van seksisme. Zij vinden het een schande dat in 2015 er nog steeds mensen zijn die niet gericht zijn op het waarderen en vieren van degenen die er naar streven om gezonder, fitter en sterker te zijn. 

Bron: Eachbodysready & Huffingtonpost

Wat vind jij van deze advertentie?

Redactie

Geschreven door Redactie

Reacties

13 reacties op “Elk lichaam is beach proof”

  1. ik vind het vooral zo erg dat er dit soort uitspraken bestaan.. “are you beach body ready”.
    en dan zijn er nog altijd mensen die glashard ontkennen dat er géén druk en verwachtingen op onze lichamen wordt gelegd door de media
    hoe kun je het uberhaupt bedenken om zo’n slogan en zo’n vormgeving te bedenken, alsof iedereen “beach body ready” moet zijn en alsof iedereen hetzelfde beeld heeft van een beach body.
    erg deprimerend deze dingen vind ik

  2. Ik trek me er zelf niet zoveel van aan eigenlijk.
    Al vind ik het wel een domme advertentie.

  3. Marketing is meestal niet menselijk en sociaal acceptabel bedoeld. Anders was er geen marketing. Dan hadden mensen al automatisch het juiste koopgedrag. Dat is er niet en dus ontstaat marketing. Als mensen niet worden aangesproken op wat wel dan niet zou ‘moeten’ worden sommige produkten gewoon niet verkocht en we laten ons door die marketing trouwens vaak al te graag wat wijsmaken. Denk je van niet? Think twice. Als we het er nu gewoon laten zijn. Het is er en het zal er altijd blijven. Geld moet verdiend worden. Winst moet gemaakt worden. Accepteren dus. Geen aandacht aan schenken met acties die naar mijn mening vaak de overtrokken tegenhanger weerspiegelen en dat moet dan weer wel mogen? Er het jouwe van denken en je eigen leven leiden met je eigen overtuigingen. Zelf doen we trouwens ook aan marketing. Niemand gaat in zijn pyama en met ongekamde haren solliciteren. We willen onszelf verkopen. Nou en die bedrijven willen dat ook en dan zoeken ze naar dat wat gevoelig ligt en daar ben ik het ook niet altijd mee eens, maar het is er en het zal blijven.

  4. Ik vind het wel kunnen. Het is een bedrijf dat zijn product wil aanprijzen. Als je je product wil verkopen moet je de goede doelgroep aanspreken. Dat is hier de groep vrouwen die graag voor de zomer nog wat kilootjes kwijt willen. Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die zichzelf iets te zwaar vinden en het er niet mee eens zijn dat met een paar kilo minder op het strand lopen jezelf een beter gevoel geeft.
    Dus ongeacht of ik vind dat je je er wat van aan moet trekken is dit een heel normale advertentie en vind ik het overdreven hoe er nu weer op gereageerd wordt.
    Het wordt momenteel bijna zo overdreven in beeld gebracht dat mensen die van nature dun zijn er op aangesproken gaan worden dat ze dun zijn. beetje omgekeerde wereld terwijl zij nog een gezond leven en gewicht hebben en al die mensen die er zo tegenin gaan te zwaar zijn en vaak (niet altijd) ongezond eten.

    Mag een advertentie voor een waterpistool straks ook niet meer omdat er in een ander land kindertjes zijn die last hebben van mensen met pistolen?

    waar trekken we de grens. het moet niet allemaal alleen maar tegen de dieet/schoonheids wereld enz in gaan. Laat iedereen in zijn waarde, dun of dik.

  5. Kindertjes en waterpistolen .. dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
    just saying.

  6. Ik vind het erg dat deze advertenties bestaan! Voor wat voeren deze mensen eigenlijk reclame? Wat is het product dat ze aanprijzen? Welke idioot bedenkt er nu ook zo een slogan?! Dit legt gewoon druk op IEDERE vrouw. Ik ben blij met mijn lichaam en doe dit jaar niet mee aan één of ander belachelijk trainingsschema/bikini body challenge en doe ook niet extra aan sport. (behalve dan aan yoga en ballet)

  7. Ik vind die tegenacties echt geniaal en geweldig

  8. Mijn dochter van 11 lijdt onder dit soort beeldvorming. Zij durft al 2 jaar niet meer naar het zwembad of het stand terwijl ze ‘normaal’ is!!!! Alleen geen modellen figuur heeft.

    Idioot, maar waar!

  9. Stomme reclame. Maar dat vind ik van de meeste reclames.

    @ Me: wat is het ‘juiste’ koopgedrag? Dat je liefst elk mogelijk product dat op de markt koopt aanschaft? 😛

  10. Goed dat ze hier tegenin gaan! Iedereen moet gewoon als zichzelf naar het strand kunnen en durven gaan!

  11. Ik vind die poster grafisch gezien echt crap in elkaar zitten.

  12. Nee dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat we zonder reclame producten dan al zouden kopen. Maar dat doen we niet bij alle dus gaan ze wat verzinnen. Dat je lichaam niet goed genoeg zou zijn bijvoorbeeld.

  13. Ik doe de laatste tijd heel veel workouts en ben 13 jaar. Ik hardloop veel en laat de laatste tijd mn maaltijden soms staan. Ik zie veel verschil maar dit is niet echt aan te raden want je moet natuurlijk wel eten dat doe ik nu weer en dus gwn groene milkshakes en ik zie wel verschil ben dunner geworden en heb een mooi buikje gecrëerd laat de zomer maar komen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *