In London is bij de metro een groot reclame bord verschenen met daarop een super slank model en de tekst: “Are you beach body ready?” Het is een advertentie van Protein world waarbij de nadruk ligt op een goed afgetraind of slank lichaam. De advertentie heeft voor ophef gezorgd. BuzzFeed heeft als eerste aandacht gegeven aan deze advertenties en critici hebben een uitgesproken mening over de seksistische manier van reclame maken. Er zijn diverse acties ontstaan rondom de afkeur van deze manier van reclame maken.
Zo zijn bloggers Tara Costello en Fiona Longmuir in hun bikini bij deze reclameborden gaan staan en hebben ze dit gedeeld op twitter met het bericht dat ze zeker klaar waren voor de bikini. Ook is er een Facebook pagina opgericht voor de hashtag #eachbodysready.
May Gibbs is een van de oprichters van de Facebook pagina geeft aan dat geen enkel lichaam ideaal of perfect is. Dat iedereen anders is en dat alle lichamen klaar zijn voor het strand als die mensen zeggen dat het zo is. Ze vindt dat het strand niet een plek is voor vergelijkingen of oordelen maar dat het juist een plek moet zijn waar mensen kunnen relaxen en plezier kunnen maken. Ze willen ook de adverteerders laten zien dat mensen er mee zitten en het er niet altijd mee eens zijn. Daarnaast laat het ons herinneren dat adverteerders altijd bepaalde doelen hebben en hierin niet altijd de individuele behoeften van mensen voorop stellen.
Blythe Pepino is een zangeres van de band Vaults en zij verspreide op Social Media ook de campagne via de hashtag #eachbodysreal. Ze sprak ook met de BBC over de impact van deze campagne. Ze zei dat ze behoorlijk nerveus werd van de posters en de seksualisering ervan. Ze kon er niet alleen maar naar blijven kijken maar besloot actie te ondernemen.
Charlotte Baring van East Sussex heeft een change.org petitie opgestart op de advertenties te laten verwijderen. Inmiddels zijn er meer dan 35.000 handtekeningen verzameld. Protein World ontkent de beschuldigingen van seksisme. Zij vinden het een schande dat in 2015 er nog steeds mensen zijn die niet gericht zijn op het waarderen en vieren van degenen die er naar streven om gezonder, fitter en sterker te zijn.
Bron: Eachbodysready & Huffingtonpost
Wat vind jij van deze advertentie?
Geef een reactie