H&M wil vanaf nu alleen nog maar gezonde modellen gebruiken in hun campagnes. Ze willen geen foto’s meer met meisjes die duidelijk ondergewicht hebben of er ongezond uitzien en geven dan ook toe dat ze in het verleden wel eens te dunne modellen hebben gebruikt. Vanaf nu zullen modellen met verschillende vormen en maten en van verschillende afkomst in hun campagnes worden ingezet.
Doordat H&M een grote winkelketen is, waar veel meisjes hun kleding shoppen, is het belangrijk dat ze hier rekening mee houdt. Het is namelijk niet de bedoeling dat deze te dunne modellen als schoonheidsideaal worden gezien. De directeur van H&M geeft in een interview met Metro toe dat er in het verleden wel eens fouten zijn gemaakt in de keuze van modellen.
H&M Karl-John Persson: “I don’t think we’ve always been good. Some of the models we’ve had have been too skinny. That’s something we think a lot about and are working on. We want to show diversity in our advertising and not give people the impression that girls have to look a particular way” (Bron: Amerikaanse Metro).
H&M probeert al wat meer diversiteit in hun campagnes aan te brengen. Zo showde Beyonce de vorige collectie en worden er modellen van verschillende afkomst gebruikt. Ook gebruikte ze het plussize model Jenny Runk.
Diversiteit wil niet zeggen dat er geen dunne modellen meer worden gebruikt, maar wel alleen als ze er gezond uitzien: “There are models who’re too thin or obviously underweight, but there are also those who’re just thin, and they’re the ones we should keep working with, as long as they look sound and healthy.” (Bron: Amerikaanse Metro).
Geef een reactie