“Hoe is het huidige schoonheidsideaal, waarin dun gelijk staat aan schoonheid, ontstaan?” Deze vraag stelde Franca Sozzani, de hoofdredactrice van de Italiaanse Vogue, tijdens haar speech over eetstoornissen en de mode-industrie op Harvard University. “Waarom hebben de modellen van tegenwoordig geen vrouwelijke vormen meer? Waarom worden magere lichamen mooi gevonden?” aldus Sozanni. Mooie vragen, waar de Vogue redactrice overigens niet echt antwoord op had, maar die wel gesteld moeten worden.
Franca’s boodschap was dat de mode- industrie een belangrijke rol speelt bij eetstoornissen, maar dat er ook een heleboel andere factoren zijn, zoals psychologische problemen, pro-anorexia websites, familieproblematiek, traumatische ervaringen en de voedselindustrie.
“Volgens verschillende psychiaters heeft het omarmen van het huidige schoonheidsideaal, waarin mager de standaard is, desastreuze gevolgen voor veel jongeren en jongvolwassenen en hun eetgewoontes. En hier speelt mode een belangrijke rol in, samen met modellen, modetijdschriften en alle andere aan esthetiek gerelateerde fenomenen.”
Sozzani’s volledige speech is hier te lezen.
Vogue heeft vorig jaar, met veel fanfare, een issue uitgebracht met ‘curvy’ modellen. Een mooie ontwikkeling, maar waarom moet dat nu als ‘bijzonder’ worden gezien? Want ‘curvy models’ zijn gewone, gezonde vrouwen. Waarom moeten ‘gewoon’ en ‘gezond’ als bijzonder worden gezien? Dat zou juist de standaard moeten zijn, in plaats van die magere kinderlijven.
Natuurlijk zijn er modellen die van zichzelf mager zijn, of gewoon nog heel erg jong zijn en nog geen vrouwelijke vormen hebben ontwikkeld. Het is niet de bedoeling dat zij worden afgestraft voor hoe ze eruit zien. Maar de meeste vrouwen hebben wél rondingen en willen vrouwen in tijdschriften en op de catwalk zien met wie ze zich kunnen identificeren. Mode hoort leuk te zijn: het hoort je niet een rotgevoel te geven over jezelf.
Franca Sozanni sprak ook over de voedsel industrie en de rol die deze speelt bij obesitas, obsessief diëten en een verstoorde relatie met voeding. Doordat we zoveel worden blootgesteld aan advertenties over lijnen, afvallen en light- producten, krijg je vanzelf het idee dat je moet afvallen. Kranten, internet, televisie en radio: op dagelijkse basis word je geconfronteerd met het schoonheidsideaal dat dun mooi is. Dat je moet afvallen om succesvol te zijn.
“Trends veranderen naar aanleiding van esthetiek. Vandaag de dag accepteren we dit schoonheidsideaal als ‘normaal’. En dat is een negatief voorbeeld.”
Franca ervaart pro-ana websites als zeer schadelijk en is een petitie gestart tegen websites die anorexia en boulimia promoten.
“Eén van meest gevaarlijke en verstorende factoren in het verspreiden van eetstoornissen zijn de pro-ana websites, waar dun zijn en afvallen wordt geïdealiseerd, pathologisch gedrag wordt gepromoot en extreme dieettips worden gegeven. (…) Op deze websites worden anorexia en boulimia beschreven als verkeerd begrepen, persoonlijke keuzes van iemand om er een bepaalde levensstijl op na te houden. In plaats van levensgevaarlijke, psychiatrische ziektebeelden die een enorme impact hebben op iemand psychische en fysieke gezondheid.”
Na de Israelische wet die modellen met ondergewicht bant en de strengere regels voor NY Fashion Week, is deze speech weer een gezonde stap in mode-land. Het zijn kleine stapjes, maar voor invloedrijke fashionvrouwen, zoals Franca, is een belangrijke rol weggelegd in de ontwikkeling van het schoonheidsideaal.
Update: Proud2Bme leverde vandaag commentaar op dit onderwerp bij RTL Boulevard.
Bron: http://nymag.com/
Geef een reactie