Lessen op de middelbare school die depressie bij jongeren zouden moeten helpen voorkomen; nieuw onderzoek hierover laat zien dat dit zou kunnen helpen. De lessen leren je dat persoonlijkheid veranderlijk is gedurende je leven. Dit kan helpen om de kans op een depressie te verkleinen. Pubers die lees- en schrijfopdrachten krijgen die gericht zijn op het gegeven dat je persoonlijkheid niet vaststaat, ontwikkelen minder snel symptomen van depressie dan pubers die deze lessen niet volgen.
De Universiteit van Texas meldde in het tijdschrift Clinical Psychological Science dat mogelijk speciale lessen kunnen worden ingezet om een depressie te voorkomen. Het onderzoek werd gedaan onder 600 jongeren die in de eerste periode van de middelbare school zaten. Er is gekozen voor deze groep jongeren omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen in die fase symptomen van depressie begonnen te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door de verandering van school of pesten ontstaan. 300 leerlingen volgden de speciale lessen en overige de 300 leerlingen volgden deze lessen niet.
In de lessen kregen de jongeren teksten en opdrachten die hen moeten leren dat je persoonlijkheid niet altijd hetzelfde blijft. Ook werd benadrukt dat wanneer je gepest wordt, dit niets te maken heeft met jouw persoonlijkheid. De opdrachten en informatie werden ook nog eens ondersteund met wetenschappelijk hersenonderzoek.
Alle 600 leerlingen werden na negen maanden ondervraagd. Hieruit bleek dat 39% van de leerlingen depressieve symptomen had ontwikkeld in de groep die geen speciale lessen had gevolgd. Daar tegenover stond dat er in de groep die wel de lessen over persoonlijkheid hadden gevolgd, bijna geen symptomen van depressie voorkwamen.
‘We weten nog niet of deze interventies bij alle soorten scholieren goed werken. Ook is het de vraag hoe belangrijk de timing is: Werken de lessen ook als ze halverwege het jaar worden gegeven? Kortom het is afwachten of we bij nieuwe studies hetzelfde resultaat kunnen verwachten.’ Laat David Scott Jager weten via psycorg.com. De wetenschappers zijn dus enthousiast over de uitkomst van het onderzoek, maar zien ook dat er nog meer onderzoek naar de lessen tegen depressiviteit moet worden gedaan.
Wat vind jij van dit idee?
Geef een reactie