Ondanks de haat rondom magere modellen in tijdschriften, blijven vrouwen de bladen toch gewoon kopen. Gezegd wordt dat vrouwen dit doen als ‘thinspiration’, inspiratie om ook dun te worden. In een nieuw rapport wordt onthuld wat de geheime reden is van magazines die dunne en onrealistische vrouwenlichamen blijven afbeelden in hun bladen. Het onderzoek suggereert dat vrouwen zich door de dunnen modellen laten ‘thinspireren’ en het geloof ontwikkelen dat ze net zo aantrekkelijk kunnen worden als die modellen.
De onderzoekers waarschuwen tegelijkertijd vrouwen dat de magazines geen positieve inspiratie zijn. Auteur van de studie Silvia Knobloch-Westerwick zei: ‘’Vrouwen krijgen de boodschap dat ze er niet zo uit kunnen zien als de modellen en dat is absoluut niet helpend. Het geeft de vrouwen in het begin hoop en een positief gevoel, maar op lange termijn komen de fantasieën over dun zijn en afvallen niet uit.”
Hoe meer de vrouwen zich ‘ge-thinspireerd’ voelden, hoe kleiner de kans was dat de vrouwen ook echt gewicht verloren. Ook ondernamen de vrouwen die zich lieten ‘thinspireren’ door de modellen in magazines minder vaak pogingen om af te vallen. Professor Knobloch-Westerwick zegt: ‘’Ze voelen zich al beter na het kijken naar de foto’s van de ‘perfecte’ modellen en het idee ook zo te worden. Ze denken er niet aan hoe ze dit precies willen bereiken.”
De vrouwen die meededen aan het onderzoek kregen van te voren te horen dat ze artikelen en advertenties uit tijdschriften zouden moeten beoordelen. In dit soort studies krijgen de deelnemers normaal gesproken foto’s te zien van dunne modellen zonder begeleidende tekst. Maar in dit onderzoek kregen de vrouwen de hele advertentie te zien, vijf dagen lang, om een realistische weergave te krijgen.
Aan het begin van de studie verzamelde Knobloch-Westerwick informatie over de leesgewoontjes van de lezeressen van de magazines die gebruikt werden, hun BMI, mate van tevredenheid over hun lichaam en de mate waarin de vrouwen hun uiterlijk vergelijken met anderen. Iedere dag van deze vijf dagen bekeken de vrouwen 16 pagina’s met advertenties en artikelen uit grote modebladen. De pagina’s werden niet gekozen op inhoud, maar omdat er een dun, vrouwelijk model op de afgebeeld stond.
De deelneemsters werden gevraagd om hun mening te geven over wat zij van de pagina vonden. Ook kregen ze vragen over tevredenheid over hun eigen lichaam. Cruciaal voor dit onderzoek waren de vragen over de mate waarin vrouwen zichzelf vergeleken met de modellen in de bladen. Er zaten vragen bij over hoe de vrouwen zichzelf zien ten opzichte van de modellen. Veel vrouwen zeiden dat de vrouw op de foto dunner was dan zijzelf.
In de studie is ook gekeken naar de vraag of de deelneemsters zichzelf vergeleken met de modellen om zichzelf te verbeteren. Vrouwen beantwoorden de vragen daarover met ‘’Ik wil heel graag dat mijn lichaam er zo uit zou zien als het lichaam van het model.”
Professor Knobloch-Westerwick zei: ‘’Het vergelijken van zichzelf maakt dat de vrouwen minder tevreden zijn met zichzelf en vaker de wens hebben om te gaan lijnen.” Vrouwen die zichzelf vergeleken op een positieve manier met de gedachte ‘’Ik zou er ook wel zo uit willen zien”, voelden zichzelf beter over hun lichaam.
Hoe vaker de vrouwen blootgesteld worden aan de beelden van de dunne modellen in tijdschriften, des te realistischer ze de modellen gaan vinden. Ze krijgen het idee dat de modellen net als zij zijn.
Vrouwen die kort naar de foto’s van dunne modellen kijken, voelen zich vaak negatiever over hun lichaam. Wanneer vrouwen voor langere tijd dit soort bladen bekijken, krijgen ze het gevoel dat ze dit ook kunnen bereiken en dit geeft hen een hoopvol gevoel. Toch zet het niet aan tot echt effectief lijngedrag.
Bron: Dailymail.co.uk
Geef een reactie