Marketing trucs bij shoppen

Wanneer je wat minder te besteden hebt, is het heerlijk om goede aanbiedingen tegen te komen en lekker met korting te winkelen. Ik hou meestal wel de aanbiedingen in de gaten al weet ik zelf lang niet altijd wanneer er weer uitverkoop is. Zeker wanneer ik een grote uitgave moet doen, ga ik op zoek naar leuke aanbiedingen. Wanneer je gaat winkelen, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal marketing tricks waardoor je wellicht meer gaat uitgeven dan nodig is.

Helaas zijn winkels en andere bedrijven over het algemeen goede reclamemakers en dit gebeurt lang niet altijd in het belang van de consument. Door te winkelen met kortingen en af te gaan op leuke aanbiedingen, kun je al snel het gevoel hebben dat je goed bezig bent, maar dit is lang niet altijd het geval.

Bron

Afgeprijsd
Mijn aandacht wordt altijd getrokken door labels waar: van… voor… op staat. Dingen die dus afgeprijsd zijn en bijvoorbeeld niet meer €19,95 kosten maar €9,95. Sowieso laat ik mij al snel overhalen als ik zie dat iets in de aanbieding is. Op de een of andere manier is het voor mij dan moeilijker om een beslissing te nemen. Het is sowieso goed om je hiervan bewust te zijn als je dit zelf ook hebt. Dat zorgt al voor minder impulsaankopen. Verder is het goed je te beseffen dat niet alle producten ook echt de prijs hebben gehad die er op stond. Die €19,95 dus. Ik weet nog dat ik een keertje een kookboek zag waarop stond dat hij afgeprijsd was van €24,95 naar €9,95. Het leek mij een heel goed boek en maar ergens twijfelde ik. Ik ben naar bol.com gegaan om reviews op te zoeken en ook hier was het boek gewoon €9,95. Dit betekent vaak dat het product nooit die andere prijs heeft gehad.

Oorspronkelijke prijs en onze prijs
Wat je ook vaak tegen komt, is dat er op het product staat dat de oorspronkelijke prijs bijvoorbeeld €50,- is, en hun prijs €30,-. Het lijkt in dat geval een super goede deal en zonder twijfel reken je het af. Het lijkt een beetje op de situatie die ik hierboven heb beschreven, alleen gaat het bij deze oorspronkelijke prijs vaak niet om afgeprijsde artikelen maar een vaste lage prijs waarvan zij beweren de goedkoopste te zijn. Negen van de tien keer blijkt dit anders te liggen en is het helemaal niet zo voordelig. Bekijk eerst toch nog even of je het echt nergens anders goedkoper kunt krijgen.

Kleine lettertjes op facturen of bonnen
Ook is het goed om altijd de kleine lettertjes te lezen als je bijvoorbeeld iets besteld op internet. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken naar de verzend en retour voorwaarden en welke kosten hier aan verbonden zijn. Dit geldt ook voor het ruilen in winkels. Als je eraan twijfelt iets te kopen, vraag dan eerst naar de ruil en retour voorwaarden. Krijg je je geld terug? Krijg je een tegoedbon? Binnen hoeveel dagen kun je het ruilen of retourneren? Etc.

Spullen bij de kassa
Dit is echt funest voor je portemonnee. Als je goed op let, zie je dat eigenlijk alle winkels producten hebben liggen bij de kassa. Of dit nou chocoladerepen zijn, lippenbalsems, kauwgom of sokken, het zijn vaak kleine bedragen en dit zorgt er voor dat je dat ook nog wel even mee neemt terwijl je dat niet nodig hebt. Tijdens het wachten bij de kassa kom je in de verleiding en al snel ligt er wat nieuws in je winkelmandje.

Tweede artikel gratis of voor de helft van de prijs
Dit is ook een ontzettend aantrekkelijke aanbieding waardoor je sneller geneigd bent om dingen te kopen. Ik laat mij altijd wel overhalen door dit soort acties, terwijl ik dan vaak meer geld uitgeef dan ik van plan was. De actie kun je namelijk zien als iets wat je (bijna) gratis krijgt, maar eigenlijk is het gewoon een korting die je krijgt. Wanneer je het tweede artikel gratis krijgt, is het goed je af te vragen of je het ook had gekocht als de aanbieding er niet was. Daarnaast is het goed het te zien als korting. Eigenlijk krijg je gewoon twee producten met 50% korting. Dit eerste voorbeeld kan nog wel een actie zijn die echt gunstig is, maar het is verstandig jezelf kritische vragen te stellen. Wanneer je een tweede product voor de halve prijs krijgt, is de aanbieding vaak minder gunstig. Dit betekent dat je al aangespoord wordt meer uit te geven door een tweede product te kopen. Eigenlijk houdt dit 25% korting in. Dat is wel al een stuk minder aantrekkelijk, toch?

Alleen al het woord SALE
Alleen al het woord SALE lokt ons om meer uit te geven en massaal inkopen te doen. Dit leidt heel vaak tot impulsaankopen en dingen die je nooit aantrekt of gebruikt, miskopen dus! In nieuwsbrieven wordt dit vaak gepromoot maar ook de grote stickers en borden in winkels verleiden en misleiden ons.

Giftcards
Let bij giftcards goed op de datum wanneer deze afloopt. Het is zo dat het volgens de wet niet meer is toegestaan om giftcards te laten verlopen, maar lang niet alle winkels houden zich hier aan. Daarnaast is er soms een verschil tussen cadeaubonnen en tegoedbonnen die je vaak krijgt wanneer je producten ruilt. Soms zijn die maar een aantal weken tot maanden geldig.

Ondanks deze marketing trucjes die door heel veel winkels worden toegepast, blijft het leuk om goedkoper te winkelen. Blijf kritisch naar jezelf en naar producten toe en vraag jezelf af of je het echt wilt en of je vindt dat het het waard is. Mij helpt het altijd wel om mijzelf af te vragen of ik het ook had gekocht als het een paar euro duurder was geweest. Kritisch shoppen zorgt er ook voor dat je uiteindelijk nog blijer kunt zijn met je aankoopjes.

Welke marketing trucjes kom jij weleens tegen?

Redactie

Geschreven door Redactie

Reacties

3 reacties op “Marketing trucs bij shoppen”

  1. Leuke blog! Ik hou zelf altijd wel rekening met dit soort trucjes. Maar je komt ze echt overal tegen. Op het station zijn ze daar erg goed in: koop een croissantje en ‘krijg’ er een kop koffie bij voor een euro. Of ze prijzen producten aan (aansteker bij sigaretten, reep chocola bij koffie etc). Verder heb je ook vaak online acties waarbij je bijv 10 euro korting krijgt op je aankoop (maar dan moet je wel eerst even minimaal 50 euro besteden)

  2. Irritant, al die trucjes. Je komt ze ook echt overal tegen. Gelukkig koop ik tegenwoordig alleen dingen die ik echt nodig heb. Twijfelgevallen en dingen ‘voor het geval dat’ en ‘oooo het is zo goedkoop dus boeiend’ etc. laat ik in de winkel staan/liggen/hangen. Het enige waar ik soms meer van koop dan nodig is van sokken en ondergoed, omdat ik daarvan altijd dezelfde wil hebben en liever een (klein) voorraadje heb voor als ze ooit uit het assortiment mochten gaan.

  3. Alleen al de bedragen die producten kosten, bijv. 5,95 ipv 6,00 of 3,99 ipv 4,00. Het is maar 5 of 1 cent goedkoper maar je hersenen registreren het toch anders, als veel goedkoper!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *