Meisjes liever knap dan slim of sterk

‘Op wie zou jij graag willen lijken als je groot bent?’ was een vraag die gesteld werd aan meisjes tussen de 7-10 jaar oud. Deze vraag werd beantwoord met ‘Katy Perry!’. De resultaten van dit onderzoek zette de redactrices van het Britse meidenblad Girl Talk aan het denken. Meisjes vinden het volgens de resultaten van de enquête belangrijker om knap te zijn dan slim. Ook kregen politici, succesvolle zakenvrouwen of sportvrouwen minder de voorkeur van de meisjes dan popsterren en actrices. Een zorgwekkende uitslag, vond de redactie van Girl Talk, en daarom willen ze een feministische draai geven aan hun blad.

Feiten over het onderzoek:

  • Girl Talk ondervroeg meisjes rond de leeftijd 7-10 jaar oud
  • Negen van de tien kinderen keek op tegen zangeressen en actrices
  • Sportvrouwen, politici en zakenvrouwen werden bijna niet gekozen
  • 25% van de meisjes verkoos ‘knap zijn’ als meest belangrijke eigenschap
  • Minder dan 10% van de meisjes bestempelde slim als belangrijkste eigenschap

 

De resultaten maakten grote indruk op de redactie van Girl Talk, een blad met meer dan 376.000 lezeressen. De meeste meisjes kijken heel erg op tegen Katy Perry, gevolgd door Taylor Swift en daarna Jessie J. Uit de enquête komt ook dat 80% van de meisjes koos voor ‘knap’, ‘lief’ of ‘grappig’ en slechts 20% koos voor ‘slim’, ‘sterk’ of ‘dapper’ als belangrijkste eigenschappen.

Meer dan een derde van de meisjes gaf aan later een baan in de showbiz te willen. De banen die de meisjes kozen, worden vaak door vrouwen uitgeoefend, zoals danseres of werken in de zorg. Girl Talk wil daarom in hun volgende blad meer aandacht besteden aan de positie van vrouwen en hun mogelijkheden. Hier voor hebben ze de campagne #GirlsAreAmazing opgezet.

Hoofdredactrice Bea Appleby vertelt: ‘’Er wordt zo vaak gezegd wat een slechte invloed de media heeft op meisjes, dus we hebben ons blad eens onder de loep genomen, zodat we er zeker van kunnen zijn dat we een positieve invloed hebben op meisjes. Ik wil de lezeressen inspireren, zodat ze ervan overtuigd raken dat ze echt alles kunnen bereiken wat ze zouden willen en dat ze niet raar zijn als het niet meisjesachtig, roze en zoet is. In de volgende uitgaven van ons blad vind je meer verschillende rolmodellen en banen die niet enkel gericht zijn op vrouwen of uiterlijk. Tot nu toe worden dit onder andere piloot, onderzoeker, striptekenaar, autoracer en bijvoorbeeld vrouwelijke programmeur.”

In het volgende blad zullen ook politici en sportvrouwen op de posters in het blad komen, naast pop- en filmsterren die er tot nu toe in werden afgebeeld. Dit doet Girl Talk in de hoop een breder beeld te schetsen voor jonge meiden en hen niet enkel in hun vrouwelijke positie te beperken. Het blad heeft zichzelf zelfs de regels gesteld om bepaalde sterren niet meer in hun blad af te beelden, omdat deze volgens hen geen positieve invloed hebben op meisjes van 6-10 jaar oud. Er is een verbod op bijvoorbeeld Miley Cyrus, Rihanna en er wordt niet gepraat over seks, vriendjes en relaties.

Girl Talk heeft radicaal besloten om een goed uitgebalanceerd beeld te creëren dat een gezond voorbeeld laat zien. ‘’We willen jonge meisjes laten zien dat er heel veel verschillende vrouwen zijn, die allemaal iets anders doen en er anders uitzien.” Bea is er trots op dat ze nu met haar blad een positieve invloed kan uitoefenen op jonge meisjes.

Zoals we weten heeft de media een grote invloed op jonge vrouwen en meisjes. Gelukkig hebben de schrikbarende resultaten dat meisjes liever knap dan slim zijn iets los gemaakt bij dit tijdschrift. Hoe vind jij dat Nederlandse meidenbladen zoals Tina, Girlz en CosmoGirl hiermee omgaan? Wat voor beeld schetsen zij?

admin

Geschreven door De Redactie

Reacties

14 reacties op “Meisjes liever knap dan slim of sterk”

  1. Ik denk dat het lastig is om in een tijdschrift voor kinderen géén ‘sterren’ te zetten. Zo zijn mijn oppaskindjes ontzettende fans van Selena Gomez, maar als ik de naam van een politica/sportvrouw noem, kijken ze me aan alsof ik iets heel raars heb gezegd. Ze vinden die wereld gewoonweg nog niet interessant.

    Ik denk wel dat het een ‘bepalende’ leeftijd is, maar ik zou denken dat die blaadjes er verstandiger aan doen om de inhoud eens een beetje aan te passen in plaats van de foto’s. Vroeger stonden er al een heleboel stukken in als: ‘Zo vindt hij je leuk!’, maar ook allerlei ‘beautytips’. Die tips zijn natuurlijk leuk voor meiden, maar kijk dan niet raar op als ook jongere meiden al fanatiek bezig zijn met dingen als ‘mooi’, ‘leuk’ en ‘knap’.

    Zo. Genoeg gezeurd!

  2. Helemaal met valerie eens!!

  3. Ja, ik ben het ook eens met Valerie!

  4. Ik denk dat ze inderdaad ook beter de inhoud kunnen aanpassen, eens met Valerie dus ook.

  5. Inderdaad Valerie ben het helemaal met je eens.

    En het is ook zo makkelijk om zo’n tijdschrift vol te proppen met zulke onzin. Het is pas echt knap om diepgaandere onderwerpen interessant te maken voor…(Ik wilde die doelgroep zeggen, maar geldt eigenlijk voor elk blad). Oppervlakkigheid blijf toch wel de norm. Niet alleen nu, maar vroeger ook.

    En daar wil ik eigenlijk ook niet over oordelen. Mijn leven zou (denk ik) een stuk makkelijker zijn als ik iets oppervlakkiger was).

  6. Dingen als zangeres willen worden etc., zijn natuurlijk ook gewoon meisjesdromen. Als je ouder wordt krijg je vanzelf een realistischer beeld van de wereld. Maar toch goed dat dit tijdschrift hier aandacht aan besteedt.

  7. Dan mogen ze het uiterlijk van het blad ook wel aanpassen, geen roze meer…

  8. Nav de titel.

    Een mens wil van nature overleven. Dat lukt beter met slim en sterk zijn dan knap zijn. Gek dat er dan zo tegenstrijdig gekozen wordt voor knap zijn. Dat knap willen zijn zo ingeprent zit en zodoende tegen de menselijke natuur ingaat. Of zoek ik weer eens te ver? Denk het wel haha.

  9. Persoonlijk vind ik het wel goed dat er zo’n blad is. Niet alles hoeft om sterrendom te draaien en van die wannabe artiesten als Miley en Rihanna. Er moet meer variatie zijn en duidelijk aangetoond worden dat er meer is in het leven dan lijken op Miley Cyrus of welke andere artiest die slechte invloed heeft dan ook.

    In Nederland vind ik dat de meidenbladen echt te veel schrijven over celebs. Vroeger las ik ze heel veel, omdat er best veel variatie in zat, tegenwoordig is dat er bijna niet meer en daarom koop ik ze ook niet en heb ik mijn abonnement opgezegd. Vroeger ging het nog wel eens over meidendingen als DIY, problemen met het lichaam, leuke weetjes en feitjes, mode en reviews, tegenwoordig lees je alleen maar dingen over gelikte boybands en rare celebs, beetje zonde.

  10. Nerveus,

    Ik ben het met je eens, maar laten we wel eerlijk zijn: die bladen worden voornamelijk gelezen door meiden tussen de 8-12. Je bent dan nog écht een kind en het gemiddelde kind vindt het meer dan interessant om te lezen over artiesten als Rihanna en Miley.

    Het is niet de ‘wijde wereld’, maar op die leeftijd is het ook nog niet helemaal passend om over dat soort zaken te lezen. Op een bepaald punt was iedereen die blaadjes zat en pas dan kijk je verder. Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om zulke jonge kinderen al ‘zaken die er toe doen’ voor te schotelen.

  11. Ik denk dat het heel erg afhangt van de manier van presenteren; als ze dit op dezelfde manier doen als met de celebs (simpele toegankelijke interviews, interessante weetjes over ze, foto’s waar ze in actie zijn, avonturen verwerkt in een strip) kan het best wel succesvol zijn.
    Belangrijk is de “vertaalslag”; het een beetje meer fancy maken mag best (dat betekent niet per ze alleen maar roze), als de inhoud maar duidelijk is.

    Het is waarschijnlijk wel een uitdaging, maar ik weet zeker dat meisjes die dezelfde ambities hebben hier geïnspireerd door kunnen worden.
    Het is niets voor niets dat jonge meisjes zeggen ‘Later wil ik …. worden’. En gaat het echt niet alleen maar om actrice, maar ook profsportster, dierenarts etc. !!

    Een heel goed initiatief, ben benieuwd naar het resultaat!

  12. Ik ben nooit geïnteresseerd geweest in sterren en had (ook als 8-12 jarige) deze switch erg interessant gevonden. Jammer dat ze dat nu pas doen en niet 15 jaar geleden!

  13. “Negen van de tien kinderen keek op tegen zangeressen en actrices
    Sportvrouwen, politici en zakenvrouwen werden bijna niet gekozen”

    Die laatste zien kleine meisjes toch ook bijna niet, dus dat zegt niet veel over daadwerkelijke voorkeur.

    “25% van de meisjes verkoos ‘knap zijn’ als meest belangrijke eigenschap”
    Kijk, daar gaan we al van 90 naar 25 %. Vergeet niet dat het kleine kinderen zijn: popsterren zijn knap EN steenrijk EN staan altijd breed lachend (= gelukkig) op alle voorpagina’s. Politicie en zakenvrouwen staan altijd alleen negatief op de voorpagina en zijn niet zo rijk en zelden kent een klein kind hen.

    Dus een gemakkelijke manier om feiten te verdraaien, door dat blaadje.
    Ben benieuwd hoe lang hun nieuwe idealen gelden als de verkoop terugloopt!

  14. Ik ben het eens met vogeltje eigenlijk.

    Hopelijk maken ze inderdaad die vertaalslag goed en houden ze dit enige tijd vol.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *