In de modewereld is er al jaren veel kritiek op het uiterlijk van modellen. Ze zouden te dun zijn en geen realistisch beeld geven van hoe een vrouw er uit ziet. Jonge meiden zouden zich te veel vergelijken met modellen die zij zien op televisie en in tijdschriften, wat kan leiden tot een slecht zelfbeeld. Ook gaan er allerlei verhalen rond over modellen die kampen met eetstoornissen en die zichzelf uithongeren om hun werk te kunnen doen, of dit nu waar is of niet.
Om die reden worden er steeds meer maatregelen genomen om een andere boodschap uit te zenden. In december 2015 is er bijvoorbeeld in Frankrijk een wet aangenomen waarin staat dat modellen minimaal een BMI van 18 moeten hebben om hun werk te kunnen doen.
Daarnaast lopen grote merken, bureaus en agentschappen die met modellen werken en die niet aan deze eis voldoen, een grote kans op het krijgen van hoge boetes of zelfs een gevangenisstraf. Eén van de nieuwste maatregelen is van een hele andere orde en roept bij veel mensen vragen op. In een nieuw offensief om eetstoornissen tegen te gaan heeft een Brits modemerk namelijk contracten opgesteld waarbij modellen verplicht worden om te eten waar anderen bij zijn.
Heidy Rehman, eigenaar van het merk Rose & Willard, legt uit hoe zij tot deze keuze is gekomen. Ze begrijpt goed dat het overkomt als babysitten maar tegelijkertijd vindt ze dat een groot modelabel de verantwoordelijkheid heeft om goed voor de jonge modellen te zorgen. Zij komen in een industrie terecht waarin veel druk op hen zou worden uitgeoefend om zichzelf uit te hongeren, wat behoorlijk schadelijk is voor hun gezondheid en welzijn in het algemeen.
Rehman zegt verhalen te kennen waarbij modellen tissues zouden eten voor een fotoshoot om te voorkomen dat hun maag knort, in plaats van dat de modellen een normale maaltijd eten. Om die reden is het belangrijk dat er beter op de modellen gelet wordt en dat er meer gepraat wordt. Ieder model die een campagne doet voor Rose & Willard wordt nu niet alleen verplicht om een maaltijd te eten voor een fotoshoot, zij zal het ook nog eens moeten eten in de aanwezigheid van medewerkers van het fashionlabel. Hiermee hoopt Rehman te voorkomen dat de jonge modellen hun eten weggooien of leven op enkel wat komkommer.
Sommige mensen vinden de actie van Rose & Willard met name een publiciteitsstunt, anderen vinden het juist heel goed dat het label op deze manier kwetsbare vrouwen probeert te beschermen. Al met al zal het hier en daar best voor ongemakkelijke situaties kunnen zorgen.
Wat vind jij hiervan?
Geef een reactie