Ode aan de hulpverlener

Ik lees zoveel negatieve reacties overal over de hulpverlening in ziekenhuizen en klinieken. Zo ontzettend jammer vind ik dat. Ondanks het nergens perfect zal zijn blijf ik het ontzettend jammer vinden dat mensen die wel iets positiefs te melden hebben minder posten dan mensen die iets te “klagen” hebben. Zoals jullie in de vorige blogs kunnen lezen, ben ik drie weken geleden begonnen met de dagbehandeling in het ziekenhuis. En jeetje… wat had ik het zwaar de eerste weken. Ik ben iemand die van nature erg onzeker is en graag aardig gevonden word. Op het moment van mijn instroom was er een beetje een negatieve sfeer in de groep.

Er waren mensen die het even erg zwaar hadden met het loslaten van hun eetstoornis en hun houvast hieraan. Daardoor liep mijn motivatie een flinke deuk op. Huilend en tierend kwam ik dan ook bij de psychologe binnen die me lekker liet uithuilen en tips gaf om met mijn gevoelens om te gaan. Ook was dit regelmatig een thema dat terug kwam in de groep therapieën. De therapeuten voelde de sfeer in de groep goed aan en zette extra hulp in. De ene therapeut sluit bij de andere therapeute aan om extra hulp en extra steun te bieden. Dat is toch alleen maar fijn?! Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe moe zo’n therapeute moet zijn aan het einde van een werkdag.

Als ik naar onze groep kijk, vol met verschillende karakter eigenschappen, verschillende onderliggende problematieken, allemaal verschillen in eetstoornis en allemaal een andere aanpak nodig. Van iedereen alles onthouden, van baby tijd tot in huidige tijd, alles noteren en alles in de gaten houden. En dan komt het ergste… iedere dag een compleet andere bui. Als ik naar mijzelf kijk: een Britt die huilt, teleurgesteld is in zichzelf en het leven, een Britt die alles weg lacht en het allemaal goed probeert te praten, een ontzettend verdrietige Britt, de stugge Britt, boze Britt, eetstoornis Britt en vast nog een paar. Iedere keer moeten ze weer inschatten welke Britt er voor hun zit, hoe mijn dag is en hoe ik die dag in mijn stoornis sta. Iedere keer opnieuw moeten ze zoeken naar de gezonde kant van mij en of ze die kunnen vinden en kunnen stimuleren.

De ene keer gaat het makkelijk maar soms gooi ik, of kan ik de eetstoornis hiervan misschien de schuld geven, het over de stugge en ontzettend eigenwijze boeg. Hoeveel energie zou het kosten om iedere dag opnieuw te moeten vechten met de eetstoornissen in ons en ons gerust moeten stellen, ons kalmeren en ons afleiden van onze eetgestoorde gedachten. Iedere dag de strijd of we wel of niet volgens de aankom lijst hebben gegeten. Verpleging die te maken krijgt met patiënten die de dingen die ze in de therapie hebben geleerd op hun gaan oefenen. Ik neem mezelf even als voorbeeld. Al stamelend, huilend en mega zenuwachtig ging ik voor de allereerste keer een gedachte toetsen bij eenverpleegkundige. Mocht ze eerst uitleggen waarom mijn gedachte niet klopte, daarna mocht ze me troosten en ook nog een compliment maken voor het feit dat ik het kwam toetsen en niet mee bleef rondlopen. Ik vind ook haar engelengeduld fantastisch.

ode aan de hulpverlener

Waar het me nu eigenlijk om gaat is dat we vaak kunnen klagen over alles wat niet goed gaat of niet goed naar de zin van onze eetstoornis, maar laten we ook eens onze dankbaarheid zien? Dankbaarheid om er voor ons te zijn, naar onze problemen te luisteren (ook als dat veel langer dan de consult tijd duurt), de discussies met onze eetstoornissen aan te gaan, ons helpen met keer op keer te herhalen waar we het voor doen. Ook al twijfel ik voor de 100.000e keer of het echt beter wordt in de toekomst zonder eetstoornis. Iedere keer loop ik een stuk lichter de deur uit en heb ik een hoop van mijn problemen bij haar neergelegd. Laten we onze hulpverleners allemaal af en toe eens bedanken! Bij deze: Bedankt voor alle therapeuten die met ALLE vormen van Britt dealen! Bedankt!

Lees ook: Goede opmerkingen van hulpverleners.

Scarlet

Geschreven door Scarlet

Reacties

16 reacties op “Ode aan de hulpverlener”

  1. Mooi bericht!! Goed om de andere kant ook eens te benadrukken.
    Want inderdaad, vergeet niet hoe zwaar het is om te dealen met een eetstoornis-patiënt/cliënt. Dat ís ook gewoon heel erg ingewikkeld en zwaar.
    Dus respect voor alle goede en lieve en geduldigde therapeuten en verpleegkundigen die er óók zijn!!

  2. Wauw, ontzettend goede blog!! De positieve kanten van de hulpverlening wordt inderdaad veel te weinig benoemd

  3. Wat een mooie blog! Ik sluit mij er ook helemaal bij aan, ik ben ook echt enorm blij met mijn psycholoog en therapeut en ben hun ook echt dankbaar voor het feit dat ze er altijd voor mij zijn!

  4. Goede blog!! Ik heb gelukkig eigenlijk alleen maar een enorme positieve ervaring met de instelling waar ik hulp heb gezocht. Niet alles was altijd top maar ze waren er altijd en luisterde naar mij en keken wat ze konden doen.

  5. Dit dus. 1 voor de hulpverlening.

  6. Ik sluit me hier zo bij aan! Goede en mooie blog 🙂
    Ik ben ook echt heel erg blij met mijn psycholoog en ben haar zo dankbaar!!

  7. Helemaal mee eens! Ik ben enorm dankbaar voor wat de hulpverleners voor me hebben gedaan en nog steeds doe!!

  8. Goed om dit ook eens onder de aandacht te brengen, ik heb een hele fijne therapeute en ben echt dankbaar daarvoor. Zeker als ik lees of hoor dat het ook anders kan.

  9. mooi en goed om ook positief te zijn

  10. Zeker goed om ook positief te zijn, wat dat betreft een goede blog. Toch denk ik dat we de dingen die niet goed gaan binnen de hulpverlening, waarvan het echt noodzakelijk is dat ze anders gaan worden, moeten blijven benoemen (niet dat jij specifiek benoemd dat, dat niet zou moeten trouwens). Als wij niet meer benoemen wordt de hulpverlening ook niet zo aangespoord om te veranderen. Ik heb al een heel aantal jaar ervaring met de hulpverlening, en ik moet eerlijk zeggen dat ik meer negatieve als positieve ervaringen heb opgedaan. Ik zou dit zelf ook graag anders zien, en weet ook wat mijn aandeel hier in is, clienten met heftige problematiek en co-morbiditeit zijn echt niet makkelijk. Echter, er zijn ook veel dingen, helaas te veel, die objectief echt anders hadden moeten gaan. Dat zijn zeker geen dingen geweest die tegen mijn stoornissen ingingen en daarom door mij als negatief ervaren werden, voor de keren dat hulpverleners tegen mijn stoornissen ingingen ben ik achteraf juist dankbaar. Ik weet dat ik hier geen uitzondering in ben, en dat vind ik heel jammer. Waardering voor hulpverleners die hun vak goed verstaan, die is zeker op zijn plaats.

  11. Supermooi en goede blog! Ik ben het er ook mee eens. Ik heb op dit moment zo’n fijne psycholoog. Ik voel me ook echt altijd beter als ik geweest ben!

  12. Fantastisch! De hulpverleners verdienen zeker ook een hoop waardering.

  13. Precies!!

  14. Ik vind dit een kwetsend stuk richting de mensen die gewoon echt oprecht ontzettend nare ervaringen hebben met hulpverlening in ziekenhuizen en klinieken.
    Wat moeten deze mensen dan? Niet zeuren en alle schuld bij zichzelf leggen?
    Het is echt niet gemakkelijk om je onvrede te uiten. Juist omdat het om hulpverleners gaat. Die zouden moeten weten wat ze doen en je niet verder zouden mogen beschadigen.
    Helaas gebeurd dit regelmatig wel.
    En daar moet over gesproken kunnen worden.
    Je legt een berg vertrouwen bij die hulpverleners. En als dat vertrouwen beschadigd wordt, is dit een hele serieuze zaak!

    Het is heel fijn voor jou dat jij een positieve ervaring hebt.
    Maar je kunt niet de ervaringen van anderen wegmaken of afwijzen, omdat jij het op deze manier ervaart in het ziekenhuis.

    Ik heb zelf op plekken goede ervaringen, maar ook vreselijk nare ervaringen. En die mogen er allebei zijn, en uit ik ook allebei. Het is niet zo zwart wit allemaal.
    Die ode aan hulpverleners mag best, prima, maar ik vind het jammer dat je er dan bij vernoemt dat je vind dat zoveel mensen negatief zijn.
    Laat iedereen zijn eigen ervaringen hebben, en deze ook uiten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *