Het bedrijf Hudson’s Bay Company ligt de laatste paar dagen onder vuur omdat zij een T-shirt zouden verkopen dat eetstoornissen promoot. Het gaat om een wit T-shirt met de tekst ‘nothing tastes as good as skinny feels’ oftewel ‘niets smaakt zo goed als mager zijn voelt’. Het bedrijf heeft veel kritiek gekregen op het T-shirt. De ontwerper van het shirt zegt dat het shirt helemaal niet pro-anorexia is, maar juist het tegenovergestelde. Het is volgens hem een protest tegen de absurde uitspraken in de modewereld.
Kate Moss noemde jaren geleden tijdens een interview deze quote, toen aan haar gevraagd werd wat haar motto was. Dit heeft natuurlijk voor veel ophef gezorgd. Model Katie Green lanceerde in hetzelfde jaar de campagne ‘Say No To Size Zero’. Ze zei dat er 1.1 miljoen mensen zijn in Groot-Brittannië die een eetstoornis hebben en dat quotes als die van Kate Moss er alleen maar voor zorgen dat dit aantal groeit. Als je kijkt naar pro-anorexia sites staan deze vol met dit soort quotes.
Op Twitter kwamen veel reacties over het T-shirt en de winkel die ze verkoopt. Het grootste deel van de mensen vindt het een belachelijk T-shirt en denkt dat dit soort dingen eetstoornissen aanmoedigt.
Er zijn ook mensen die vinden dat er niet zo’n ophef gemaakt moet worden over de T-shirts en dat mensen te snel op hun tenen zijn getrapt. Zij zien het T-shirt als kunst en vinden niet dat mensen zich er druk om moeten maken.
De ontwerper van het T-shirt heeft ook gereageerd en uitgelegd wat zijn bedoeling was van het T-shirt.
Wat vinden jullie van het shirt?
Geef een reactie