Een aantal weken geleden kwam het populaire Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret onder vuur te liggen door de super slanke modellen die ‘the perfect body’ zouden hebben. Dat modellen er perfect uit zouden moeten zien en super slank zouden moeten zijn, zal wellicht te maken kunnen hebben met de commerciële wereld. Perfectie verkoopt, ofzo? Het kledingmerk American Eagle laat zien dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Zij zijn onlangs gestopt met het photoshoppen van modellen en dit had positieve gevolgen voor de verkoopcijfers. De verkoop is maar liefst met 9% gestegen.
Al eerder schreven wij over een campagne van Aerie die het motto had: “You’re pretty perfect just the way you are, so why try to improve on perfection?” In de campagne was elke vorm van photoshop of retouchering verboden. Inmiddels is te zien dat deze vorm van reclame maken, waarbij de prachtige modellen precies zijn zoals ze zijn, werkt! De verkoopcijfers zijn gestegen.
Ik vind het een super goed initiatief. Natuurlijk kiezen zij voor mooie modellen die bij hun merk passen, maar alle imperfecties van deze modellen zoals oneffenheden, rimpels, striemen, etc. hebben zij gewoon laten zitten. Zelf word ik er heel vrolijk van om naar deze foto’s te kijken. De foto’s zijn zo mooi en ik vind het tof dat er zulke mooie dingen gemaakt kunnen worden waarbij de natuurlijke schoonheid van vrouwen er mag zijn. Ergens geeft dit ook meer vertrouwen. Ik geloof eerder in dit merk omdat ik weet dat de foto’s niet bewerkt zijn. Ik geloof dat de lingerie zo zit zoals je ziet op de foto en ik denk ook dat dat een reden is waarom de verkoopcijfers omhoog zijn gegaan. Het is geloofwaardig en vrouwen kunnen zich hiermee denk ik beter identificeren. Dat verkoopt!
In de reclamecampagne van ‘Aerie Real’, de lingerielijn voor jonge vrouwen, staan de modellen dus op de foto met hun echte lichaam. De oneffenheden lijken misschien klein, maar het is een grote stap in de fashionwereld. Het bedrijf wil meer realistische standaarden laten zien, vooral omdat zij zelf veel jonge klanten hebben. Op Instagram kun je nog veel meer mooie foto’s vinden onder de hashtag #Aeriereal. Ook kun je zelf je eigen foto’s posten met deze hashtag.
Wat vind jij hiervan?
Geef een reactie