Shockerende anti-anorexia campagne Brazilie

Het Braziliaanse reclamebureau Revolution heeft een shockerende anti anorexia campagne ontworpen voor de Star Models campagne. Voor deze campagne hebben zij twee afbeeldingen naast elkaar gezet. Links zie je een fashion sketch, zoals we die regelmatig voorbij zien komen, rechts zien we hoe een model eruit zou zien wanneer ze de maten zou hebben van deze fashion sketch.

In eerste instantie denk je dat je naar twee schetsen kijkt, maar als je eenmaal beter kijkt dan zie je dat de afbeelding rechts een vreselijk mager ‘anorectisch’ model is. Even voor de duidelijkheid: Deze modellen zijn zo dun gephotoshopt.

De slogan van de campagne luidt “You are not a sketch, say no to anorexia”.

Bron: designtaxi.com

Wat vind je van deze campagne?

Scarlet

Geschreven door Scarlet

Reacties

26 reacties op “Shockerende anti-anorexia campagne Brazilie”

  1. goed gevonden! Duidelijke boodschap..

  2. heftig..

  3. Schokkend, ben bang dat het gaat worden gebruikt als thinspo of iets..

  4. Het idee is goed, maar volgens mij zit er veel fotoshop in…

  5. wow heel heftig maar wel een duidelijke boodschap! Ik vind het niet erg om zulke plaatjes te laten zien, zo lang het wel een goede boodschap heeft, los van een zo mager mogelijk plaatje laten zien om te shockeren. Hier is het duidelijk dat ze de ‘schets’ hebben nagemaakt, dat vind ik creatief en duidelijk. Ik vind deze campagne zeker beter dan die eerdere campagne van Nolita, waar elnkel een mager mens te zien was.

  6. heftig. maar ze maken wel een punt 😉

  7. ja, als je die mode plaatjes na streeft zou je dus net niet dood zijn..

  8. Tsja, dan gaat het weer echt over het dun zijn. Ik zie liever dat er van het stereotype wordt afgestapt en dat er meer nadruk gelegd gaat worden op wat het nog meer is. Het gaat vaak niet over dun zijn, het gaat over zo veel meer. Ik word er een beetje moedeloos van.

  9. vind het wel een goede insteek, veel beter dan dat scouten bij klinieken!!

  10. Heel goed! Ik raak zelf vaker getriggerd van tekeningen van dunne meiden, zoals manga, dan van echte lelijk magere mensen.

  11. schokkend, maar wel goed om mensen te confronteren met de werkelijkheid!

  12. heel goed, en tsja wel thinspo risico maar dat heb je altijd

  13. Ik vind het wel een goeie reclame, maar word er in de reclame wel bij gezegt dat die magere modellen gephotoshopt zijn??

  14. Mwah.. ik denk niet dat er echt mensen door tekeningen getriggerd worden om af te vallen. Ik bedoel, het is maar een tekening en dat is heel iets anders dan een foto.

  15. best heftig maar wel goed bedacht!

  16. Ik vind het opzich wel goed, maar ook een beetje raar dat dit een ‘anti anorexia campagne’ wordt genoemd, mensen kiezen er toch niet voor om anorexia te krijgen?

  17. dit is echt shocking! maar wel zo relativerend voor vele denk ik zo!

  18. Duidelijke boodschap x

  19. ‘Wij’ zijn allemaal mensen die in aanmerkingen zijn (geweest) met eetstoornissen, die de wereld achter het idee van dun willen zijn en niet eten kennen. De meeste mensen zijn dat niet. Een campagne als deze maakt de onbewuste mens ervan bewust dat dun zijn niet mooi is. Naar mijn idee zijn ze daar enorm goed in geslaagd. In simpele, pakkende werken zetten ze heel duidelijk neer dat jezelf uithongeren je niet mooier maakt.

  20. Duidelijke goede campagne.
    x

  21. Oké, ik moet hier best wel om lachen. Vooral die laatste, daarop is het model nog steeds ‘te dik’ vergeleken met de sketch. Blijkbaar kun je niet dunner fotoshoppen, want dan komt er vast een grafzerkje tevoorschijn. ‘Your model has died because of too much photoshop’.

  22. @lexi: ik voel me heel schuldig dat ik daarom moest lachen…

    Ik vind het heel gruwelijk en ik hoop dat het voor veel meisjes en vrouwen duidelijk gaat maken hoe erg het is om zo dun te zijn en dat dat niet mooi is. Ik hoop dat het helpt!

  23. een hele goede campange! hopelijk hept dat wat!!

  24. goed bedacht, maar wel een beetje overdreven gemaakt. Het had net wat geloofwaardiger gemogen vind ik.

  25. Hm, ik weet het niet. Ik vind ‘say no to anorexia’ een beetje de verkeerde woorden. Ik snap het concept, en ik vind het een goed idee, maar zo voelt het een beetje alsof je met anorexia zelf het probleem creëert. “People are not sketches, say no to (following?) unhealthy thin beauty ideals” zou in mijn mening beter zijn geweest. Nu lijkt het net alsof de anorexiapatiënten schuldig zijn aan hun ziekte, en dat er met die modeplaatjes niks aan de hand is. Zo van: je moet maar eventjes geen anorexia meer hebben, ook al zie je overal triggers en gaat de maatschappij hier gewoon in door.
    Misschien helpt het tegen mensen die echt sterk pro-ana zijn, maar op zich denk ik niet dat dit de anorexiapatiënten zal helpen om er vanaf te komen, en ik weet ook niet of het ‘awareness’ verspreidt. Zoals ik al zei voelt het net alsof ze de schuld op de anorexiapatiënten schuiven wat betreft die dunne mode sketches. Het geeft ook een beetje de indruk dat anorexia alleen maar betekent dat je ijdel bent en wilt lijken op die mooie meiden in de magazines, wat lang niet altijd het geval is. Ook vind ik ‘anti-anorexia’ een beetje grof klinken. Alsof het een criminele handeling is. Meer aandacht ervoor vind ik goed, en meer hulp zeker ook. Maar het voelt erg beschuldigend. Tenminste, die indruk krijg ik persoonlijk bij deze campagne. Misschien werkt het wel hoor. Ik vind het in ieder geval goed dat iemand dit doet!

  26. Eens met Turquoise. Wel goede campagne om één van de mogelijke oorzaken, namelijk slankheidsideaal van de media, terug te dringen. Maar je doet er mensen met eetstoornissen, bijv. anorexia, ernstig mee tekort als je zegt dat dit de enige oorzaak is. Want er zijn zoveel meer oorzaken die vaak een veel grotere rol spelen. “Eet een boterham met pindakaas en al je psychische problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon!” Haha, was het maar zo simpel :p

    Ten tweede voelt het een beetje raar aan want je hangt ook geen posters op met “zeg nee tegen depressie/angststoornis/schizofrenie/willekeurige andere psychische stoornis”. Dat is ook bizar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *