De achttienjarige Essena O’Neill uit Australië heeft meer dan een half miljoen volgers op Instagram. Jarenlang leek zij het ideale leven te hebben waar veel tieners alleen maar van kunnen dromen. In het echt bleek zij echter helemaal niet zo gelukkig. O’Neill wordt morgen negentien en besloot onlangs al haar foto’s van haar populaire Instagramaccount te verwijderen. Ook veranderde ze de naam van het account in ‘Social Media Is Not Real Life’ waarmee ze anderen bewust hoopt te maken van het feit dat wat je ziet op sociale media, lang niet altijd waar is.
Omdat O’Neill lange tijd zo populair was, heeft ze een groot bereik en daarom veranderde ze haar pagina. Ze post nu foto’s waarbij ze als beschrijving exact laat weten wat ze allemaal wel niet moet doen en laten om de foto zo te krijgen. Op die manier zien al haar volgers direct dat haar leven helemaal niet zo perfect is als het lijkt. Hieronder kun je een aantal van deze foto’s met onderschrift zien.
”I had acne here, this is a lot of makeup. I was smiling because I thought I looked good. Happiness based on aesthetics will suffocate your potential here on earth.”
”There is nothing zen about trying to look zen, taking a photo of you trying to be zen and proving your zen on Instagram.”
”NOT REAL LIFE – paid tea post. Yep likely if you see a girl with a large amount of followers promote a tea with an Instagram tag. They were paid a lot…. I did it when I stared at like $300 a post. With my following now I could make $2000AUD a post EASY. I don’t think anything is wrong with being payed to promote products, I will still feature ethical/stuff I use on my site. But not saying it’s paid, that’s deceit.”
”Edit: “Please like this photo, I put on makeup, curled my hair, tight dress, big uncomfortable jewellery… Took over 50 shots until I got one I thought you might like, then I edited this one selfie for ages on several apps- just so I could feel some social approval from you.” THERE IS NOTHING REAL ABOUT THIS. #celebrityconstruct”
”Edit real caption: I was 16 here. 16!!! I did not wear this outfit out of the house, just for the photo. What is the obsession with trying to look older, sexier?”
O’Neill laat weten dat ze de afgelopen jaren gemiddeld vijftig uur per week bezig was met social media, variërend van het beantwoorden van berichten, tot het maken van foto’s en video’s. Inmiddels heeft ze daar geen zin meer in en wil ze zich storten op een nieuw project. Om die reden heeft zij de website Let’s Be Game Changers gelanceerd. Door middel van deze site wil ze anderen ook aanmoedigen om een leven te leiden zonder allerlei digitale middelen.
Wat vind jij van de actie van Essena O’Neill?
Geef een reactie