Een reclamespot van de vleesfabrikant Aoste heeft de nodige kritiek gekregen van vegetariërs. In de reclame worden vegetariërs namelijk neergezet als onverzorgde hippies die enkel leven op sla, tofu en sojaburgers, iets wat volkomen onterecht is natuurlijk. Mensen die geen vlees eten hoeven absoluut niet minder hip of modern te zijn dan mensen die wel vlees eten. Bovendien leven mensen die geen vlees eten helemaal niet enkel op sla, tofu en sojaburgers. Dat is een zeer achterhaald, negatief en stereotiep beeld.
Aan het einde van de reclame zie je hoe de zoon, die het vegetarische eten zat is, geniet van het eten van een plakje kip. Hij huilt zelfs van plezier… Een vreemde reactie op het voor het eerst eten van een dood dier. Vegetariërs reageren verontwaardigd op de reclamespot. “Alsof vegetariërs per definitie bleke mensen vol pukkels zijn die enkel een blad sla eten”, aldus de 11-jarige Jits in Het Nieuwsblad.
Het JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, heeft inmiddels vele klachten ontvangen. De reclamecode zegt dat er in reclames geen groepen mensen gekleineerd of belachelijk gemaakt mogen worden. Wie weet wordt de reclame dus binnenkort van de Belgische en Franse buis gehaald…
Wat vind jij van deze reclame?
Geef een reactie