Het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret ligt onder vuur door hun nieuwe campagne waarin de lichamen van hun modellen als ‘the perfect body’ worden neergezet. Victoria’s Secret ken ik van mijn vakantie in New York heel wat jaren geleden, maar inmiddels heb ik de winkels in meerdere landen en ook op Schiphol gespot. De winkels zijn makkelijk te herkennen door de enorme foto’s van modellen in de etalages. Verder is Victoria’s Secret natuurlijk bekend door de extravagante modeshows en natuurlijk onze eigen Doutzen Kroes die één van de Victoria’s Secret Angels is. Op de website van dit merk staan foto’s van modellen die flink gephotoshopt zijn en over het algemeen zijn de modellen ook erg dun.
De ophef is ontstaan door een nieuwe campagne die is gelanceerd vanwege die nieuwe BH, genaamd body. Maar dit is niet waar de aandacht heen gaat. Over de campagne foto’s staat namelijk in grote letters de promotietekst: “The Perfect Body”. Deze boodschap is volgens veel Britse vrouwen ongezond en schadelijk voor het zelfvertrouwen omdat maar heel weinig vrouwen het lichaam hebben van de modellen op de posters.
Een aantal dagen nadat de beelden met promotietekst zijn verschenen, is er door een aantal studenten van de Universiteit van Leeds een petitie gestart. Zij vinden dat de campagne pijnlijk is en ervoor zorgt dat vrouwen nog onzekerder worden over hun eigen figuur. Elke dag worden vrouwen geconfronteerd met de ‘schoonheidsidealen’ die in de media naar buiten komen en Victoria’s Secret draagt hier dus flink aan bij. Extra zorgelijk is dan dat VS enorm populair is onder jonge vrouwen.
Frances Black startte de petitie omdat zij zelf ook een negatief zelfbeeld had en ze hiermee de gevaarlijke opvattingen onderschrijft die mensen kunnen hebben over hun lichaam en hun eigenwaarde, wat bijdraagt een aan cultuur die ernstige gezondheidsproblemen zoals eetstoornissen en een negatieve lichaamsbeleving bevordert. De petitie heeft al heel wat handtekeningen opgeleverd.
Bron: Telegraph.co.uk
Wat vind jij, is op deze manier reclame maken oke?
Geef een reactie