Wanneer je dagelijks drinkvoeding gebruikt als je thuis of in de kliniek bent, zal je daar waarschijnlijk niet opeens mee stoppen als je een weekendje of langer weg gaat. Wanneer je met het vliegtuig op vakantie, studie- of zakenreis gaat, moet je van tevoren het meenemen van je drinkvoeding gaan plannen. Vliegtuigen stijgen meestal op tot zo’n tien kilometer hoogte. Zo hoog boven de aarde ligt de temperatuur rond de -50 graden. In het bagageruim wordt het lang niet zo koud, maar het kan wel te koud worden voor je drinkvoeding. Wanneer drinkvoeding bevriest, gaat de kwaliteit achteruit. Daarom is het beter om je drinkvoeding niet in je koffer te stoppen.
Ik vroeg mijn leverancier Sorgente hoe ik het aan moest pakken, toen ik in april naar Zuid-Afrika vloog. Ze stuurden mij deze tipkaart toe en daarnaast een Engelstalige verklaring, waarin staat dat ik medische voeding gebruik die niet mag bevriezen. Ik vroeg bij KLM een stuk medische bagage aan, waardoor ik gratis een extra koffer in kon checken. Daar deed ik de drinkvoeding in. Ik legde bij de aanvraag uit dat de drinkvoeding in de forward belly van het vliegtuig vervoerd moest worden, zoals ik van Sorgente had doorgekregen. In de forward belly daalt de temperatuur niet zo erg als in het bagageruim. Het is de plek waar bijvoorbeeld ook huisdieren zich bevinden tijdens een vlucht…
Toen ik op Schiphol incheckte voor mijn vlucht, werd mij verteld dat vervoer in de forward belly niet gegarandeerd kon worden. Er waren (nog) geen huisdieren aangemeld voor mijn vlucht en daarnaast zou mijn koffer, die er net zo gewoon uit zag als welke andere koffer dan ook, snel als medische bagage over het hoofd gezien kunnen worden. Na wat telefoontjes vanaf de incheckbalie werd mij verteld dat het gewone bagageruim wel afkoelt, maar dat het niet beneden de 4 graden zou komen. Ik durfde daar niet op te vertrouwen, gezien mijn informatie van Sorgente.
De KLM medewerkers bekeken mijn medische verklaring en iemand liep ermee naar de douane. Ik kreeg te horen dat ik de drinkvoeding in mijn handbagage mee mocht nemen. Daarop pakte ik mijn drinkvoeding over. Bij de douane aangekomen werd mijn handbagage natuurlijk van de band gehaald. Alle flesjes werden stuk voor stuk door een speciale scanner gehaald en toen kon ik de drinkvoeding mee aan boord nemen, al zat er per flesje 200ml in en mag je normaal maximaal 100ml per verpakking meenemen.
In mei vloog ik wederom intercontinentaal. Deze keer ging ik vanuit Amsterdam via Zuid-Korea naar Japan. Ik had geen medische bagage aangevraagd, maar besloot direct de drinkvoeding in een handbagagekoffertje te doen, omdat ik wederom met KLM vloog. Van Zuid-Korea naar Japan vloog ik met Korean Air en ik vroeg bij hen aan of ik de drinkvoeding in mijn handbagage mee mocht nemen, maar nadat de aanvraag in behandeling werd genomen, heb ik nooit meer wat vernomen. Bij het inchecken op Schiphol, hoefde nu maar één verpakking drinkvoeding apart door de scanner gehaald te worden.
In Zuid-Korea was ik benieuwd hoe gereageerd zou worden op de vloeistoffen in mijn koffertje. Ik moest hem openen en haalde de medische verklaring tevoorschijn. De douanemedewerkers spraken nauwelijks Engels en konden de verklaring niet lezen. “Medical” begrepen ze wel en zonder extra blik kon ik mijn koffertje weer sluiten. Toen ik van Japan naar Zuid-Korea vloog, ging mijn koffertje zonder problemen door de scanner heen. Ondanks de aanwezigheid van de flesjes van 200ml, werd hij niet van de band gehaald. Dat ging dus verbazingwekkend vlot!
Om een lang verhaal kort te maken: ga je vliegen met drinkvoeding, regel dan bij je leverancier een Engelstalige medische verklaring. Spreek met de vliegmaatschappij af dat je (extra) koffer met drinkvoeding in de forward belly van het vliegtuig vervoerd wordt. Als dat niet gegarandeerd kan worden, neem de drinkvoeding dan voor de zekerheid mee in je handbagage. Dat is nogal een gesjouw en daarom is een trolley op wieltjes aan te bevelen.
Lees ook eens: Eten in het vliegtuig.
Goede reis gewenst!
Geef een reactie