Toen ik deze video op internet tegenkwam schrok ik even. Zien mensen mij zo? Ik ben een vrouw, wordt er zo naar mij gekeken? Ik zie mezelf helemaal niet als een seksueel object. Ik voel me wel eens sexy of mooi, maar hoe vrouwen afgebeeld worden in advertenties omdat ‘sex’ nu eenmaal ‘sells’ maakt me boos. Ik ben meer dan mijn buitenkant en lichaamsvormen. De makers van de video wilde denk ik precies doen wat me mij gebeurde: confronteren. Ik vond de video best heftig, maar het zette mij wel aan het denken.
In de video van het Youtube Channel WomenNotObjects laten vrouwen zien wat er letterlijk gezegd wordt met bepaalde foto’s voor reclamecampagnes met vrouwenlichamen erin. Veel bedrijven gebruiken vrouwenlichamen in hun campagne om hun producten ‘aan de man’ te krijgen. De sterren in de video leggen sarcastisch uit welke potentiële boodschappen er worden verspreid met dit soort beeldmateriaal.
‘’Ik verkoop mijn lichaam voor een hamburger.” zegt een van de vrouwen. ‘’Ik kan met mijn decolleté ieder product verkopen.” zegt een andere vrouw in de Youtubevideo.
Op internet maken de makers van video gebruik van de hashtag #WomenNotObjects die inmiddels al aardig verspreid wordt. Ze hopen dat ze met deze boodschap iets kunnen veranderen aan de ‘objectification’ van vrouwen in reclamecampagnes en films. Ze willen dat vrouwen worden gewaardeerd om meer dan enkel hun lichaam. Wat vind jij hiervan?
Bron: HuffingtonPost
Geef een reactie