Wat je meegeeft, is wat je straks achterlaat. Het is belangrijk om mooie woorden met elkaar te delen. Een nieuwe campagne van de organisatie Dela wil mensen stimuleren om deze waardevolle woorden op tijd te delen. Omdat deze woorden vaak gaan over wat je hebt meegekregen of over tradities en levenslessen die je zelf weer doorgeeft, is er onderzoek gedaan naar wat Nederlanders hebben geleerd van hun ouders en wat zij willen doorgeven aan hun eigen kinderen.
Emoties uiten
Bijna driekwart van de Nederlanders geeft aan iets gemist te hebben in hun eigen opvoeding. Slechts een aantal geeft aan zaken te hebben gemist zoals het leren bespelen van een muziekinstrument, reizen of leren koken. Maar voor het overgrote deel (ruim een kwart) wordt het niet uiten van emoties als grootste gemis ervaren. Van de respondenten geeft bijna de helft aan dat zij hun (klein)kinderen op dit punt dan ook anders opvoeden dan de opvoeding die zij zelf hebben gehad.
Vrij denken versus tradities doorgeven
Normen en waarden ervaren Nederlanders als het belangrijkste dat ze van hun (groot)ouders hebben meegekregen, gevolgd door manieren en het omgaan met geld. Dit zijn ook zaken die we belangrijk vinden om weer mee te geven aan onze (klein)kinderen. Wat opvalt, is dat 30% van de respondenten het belangrijk vindt om in de opvoeding het vrije gedachtegoed mee te geven, ondanks dat slechts één op de tien dit van huis uit heeft meegekregen. Het lijkt erop dat het vrije denken de voorkeur krijgt boven tradities, aangezien 15% aangeeft deze vanuit de opvoeding te hebben meegekregen, maar slechts 6,1% tradities wil doorgeven aan de volgende generatie.
Tastbare herinneringen
Bij ruim een vijfde van de Nederlanders wordt binnen de familie iets tastbaars doorgegeven van generatie op generatie. In de meeste gevallen zijn dat juwelen en sieraden, zoals (trouw)ringen, horloges en kettingen, maar ook bij een groot deel slapen baby’s in wiegjes waar hun ouders en/of grootouders ook in hebben gelegen. Daarnaast gaan antieke meubels en klokken redelijk vaak van (groot)ouder naar kind, gevolgd door kunst, zoals beelden en schilderijen.
Verhalen vertellen
Ook de niet tastbare herinneringen worden doorgegeven aan de volgende generatie. Veelal gebeurt dit door middel van het vertellen van verhalen, foto’s en video’s. Ondanks dat sociale media niet weg te denken zijn in deze tijd, zegt slechts van de respondenten deze kanalen te gebruiken om herinneringen en familieverhalen door te geven. Dagboeken of brieven schrijven blijft met populairder.
Wat zou jij later willen meegeven?
Geef een reactie